Streaming: Mangelfulle arbeidsprestasjoner - hva kan du gjøre?

Ledelse og juridisk handlingsrom når medarbeidere ikke leverer

Hvordan håndterer du som leder mangelfulle arbeidsprestasjoner?

Arbeidsgivere kan av og til oppleve at medarbeidere ikke leverer som ønsket. Dette kan påvirke drift, økonomi og arbeidsmiljø. Mange personalsaker er sammensatte og komplekse, og arbeidsgiver kan raskt bli handlingslammet om saken ikke håndteres så hurtig som mulig. Flere ledere har opplevd at medarbeidere tolker tilbakemelding og korrigering av atferd som trakassering, at sykmelding har etterfulgt, eller at medarbeidere i verste fall har påberopt seg vern som varsler.

Årsaken til at enkelte medarbeidere ikke leverer som ønsket, kan skyldes forhold på både arbeidstakers og arbeidsgivers side, og ofte er det sammensatte årsaker til at arbeidsforholdet ikke fungerer. Hvordan går du da frem som arbeidsgiver for å avdekke underliggende forhold og løse saken på en god måte?

Dette direktesendte kurset gir deg nødvendig innsikt til å både forebygge og løse slike saker. Vår erfarne juridiske rådgiver på arbeidsrett, Camilla Schie-Veslum, og rådgiver på HR og ledelse, Mariann Karlsen, gir deg den juridiske og praktiske kompetansen du trenger.

Du får også mulighet til å stille spørsmål direkte til kurslederne underveis i kurset.

Kurset gir deg svar på:

  • Hvilke rettigheter arbeidsgiver har til å organisere, lede og kontrollere arbeidet
  • Hvordan lede medarbeidere som underpresterer
  • Hvordan gjennomføre korrigerende samtaler
  • Hva lovverket sier om advarsler, oppsigelse eller avskjed

Program:

  • Innledning
    • Arbeidsgivers styringsrett
    • Tydelig forventningsavklaring ved ansettelse
    • Prøvetid
  • Ledelse i praksis
    • Årsaker og konsekvenser til at arbeidstakere ikke leverer som ønsket
    • Forebygging av underprestering gjennom god ledelse
    • Hvordan gripe tak i mangelfulle presentasjoner – fokus på hverdagsledelse
    • Hva bør du tenke på og forberede før de (litt) vanskelige samtalene
    • Videre oppfølging av arbeidstaker

  • Virkemidler hvis det ikke fungerer
    • Den daglige praten
    • Korrigerende samtale
    • Advarsel

  • Siste utvei
    • Oppsigelse eller avskjed
    • Sluttavtale?

Hva får du med streaming?
- Se kurset direkte hjemme eller på kontoret
- Mulighet til å stille spørsmål underveis i direktesenindingen
- Tilgang til sendingen i 3 måneder

Du trenger kun pc/mobil/nettbrett med lyd og tilgang til internett.

Kursdatoer

Abonnementspris kr 1 450,- info_outline
Ordinær pris kr 1 750,-

Velg sted og dato fra listen under.
Studio 24.09.2019 kl 10.30 Meld på

 Målgruppe

Ledere og om du jobber med HR

 Varighet

2 timer

 Mer informasjon?

Telefon: 69 97 17 00 eller bruk vår epost for dine spørsmål.

Kursholdere

Camilla Schie-Veslum

Som rådgiver og engasjerende kursleder ble Camilla med på laget hos Infotjenester i 2012. Hun er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo, med spesialisering i arbeidsrett. Hun har erfaring som advokatfullmektig og som rådgiver i Utdanningsdirektoratet og i Eidsberg kommune.
Les mer om Camilla Schie-Veslum

Mariann Karlsen

Mariann Karlsen

Mariann Karlsen er ansvarlig for Infotjenesters bedriftsinterne kurstilbud og er en populær kursleder innen HR og ledelse.
Les mer om Mariann Karlsen

arrow_drop_down_circle