Arbeidsgiverperioden


Arbeidsgiver har som hovedregel plikt til å betale sykepenger de 16 første kalenderdagene en arbeidstaker er syk.
Det er dette som kalles arbeidsgiverperioden.

Når de 16 dagene har utløpt, er det NAV som finansierer sykepengene til arbeidstakeren.

Arbeidsgiverperioden starter alltid på en arbeidsdag og løper sammenhengende alle kalenderdager så lenge vedkommende arbeidstaker er syk. Det betyr at helgedager, helligdager, fridager og feriedager inngår i arbeidsgiverperioden.

For at arbeidsgiver skal ha betalingsplikt i arbeidsgiverperioden må den som er syk ha jobbet fire uker i virksomheten.

Last ned gratis e-bok: Hjelp jeg har en syk medarbeider

Faghjelp innen personal, lønn, regnskap og HMS


Har du opplevd å ha vært usikker på regelverket? Med Infotjenesters nettbaserte Faghjelp får du svar og muligheten til å kvalitetssikre dine tolkninger av lover og regler innen fagområdene personal, lønn, regnskap og HMS. Om du ikke fant svar på det lurte på eller lurer på noe mer, kan du prøve Faghjelp gratis i tre dager. Da kan du bl.a. stille spørsmål til våre fageksperter på telefon eller e-post.

Vi tilbyr Faghjelp for ditt fagområde fra 199,- pr måned. Prøv gratis ved å fylle ut skjemaet under.