Vil "teknofobien" i HR til pers

Vil "teknofobien" i HR til pers

Med nettbaserte og mobile HR-løsninger utfordrer Infotjenester en bransje som har "teknofobi"-stempel. Det gjør vi fordi morgendagens arbeidstakere forventer at slike løsninger er tilgjengelige i jobben.

     

tirsdag 16. april 2013

Hvem er vel ikke lei av å fylle ut egenmeldinger på papir, banke på hos lønnsavdelingen for å få status på antall feriedager til gode og vente på at en travel leder skal godkjenne feriesøknaden?

- Nå kan hver enkelt medarbeider utføre slike oppgaver og forespørsler, når som helst og hvor som helst fra mobile enheter. Vi kaller det “HRessurs i lomma”, og det er en naturlig videreutvikling av vårt nettbaserte personal- og ledersystem HRessurs. Enklere og alltid tilgjengelig personal for alle parter i virksomheten, sier Irene Fossen, markedskoordinator hos Infotjenester.

Teknofobi i HR?
HR Norge og Ernst & Young fastslår at den klassiske personalfunksjonen – som nå kalles HR – endres mer enn noensinne, men det er fortsatt en lang vei å gå når det gjelder å ta i bruk IT-verktøy i HR-avdelingen. Teknologi er i de fleste sammenhenger i arbeidslivet et av de viktigste virkemidlene for endring. I HR, som søker å frigjøre ressurser knyttet til administrative oppgaver, er teknologi lavest prioritert. I snitt scorer teknologi med 3 av 7 mulige som et virkemiddel for endring, i følge HR-undersøkelsen 2012.

- Mange virksomheter setter ut de administrative personaloppgavene til mellomleder-leddet for å frigjøre HR-rollen til strategisk arbeid. Men de gir ikke mellomlederne verktøy for å utføre disse oppgavene korrekt og effektivt. Da kommer spørsmålene og oppgavene i retur, og «vinninga går opp i spinninga», sier Fossen.

- Vi har vektlagt mellomlederrollen i vårt system, spesielt i funksjonen for oppfølging av sykmeldte. Leder får ikke bare oversikt og påminnelser på epost om oppgaver og frister, men også veiledning i god praksis, utarbeidet av Infotjenesters fageksperter. Sykefravær er vanskelig, og det er slett ikke gitt at ledere vet hvordan de skal opptre i situasjoner som kan oppstå rundt dette.



«Selvbetjent» personal
Også den enkelte medarbeiders behov er i ivaretatt i HRessurs. Den ansatte kan selv oppdatere sine personalia i systemet og selv sjekke selvfølgeligheter som hvor mange ferie-/fraværsdager man har brukt. Egenmeldinger og søknader om fri og ferie går elektronisk til godkjenner, og administrasjonen kan når som helst gå inn og se ansattes «kontobeholdninger» og status på oppgaver mellom ansatt og leder.

Nylig ble ansatte-funksjonene i systemet gjort tilgjengelig i en app for mobil og nettbrett.

- Mobilløsningen gir veldig god nytteverdi for både leder og den enkelte ansatte. For eksempel når en medarbeider kjapt skal sjekke sine feriedager til gode og søke om fri til en impulsiv tur, eller når en leder som ikke er på kontoret kan sjekke på mobil om en feriesøknad krasjer med annen ferie før han godkjenner eller avslår. For virksomheter med ansatte og ledere som er mye ute og/eller har begrenset tilgang til PC i sin arbeidsdag, gir dette helt nye muligheter for flyt i personalarbeidet.

Flere mobile godbiter for HR
Infotjenester har flere mobile løsninger som enkelt kan tas i bruk – selv av de teknofobe.

– Våre personalhåndbøker, lederhåndbøker og HMS-håndbøker er også tilgjengelige som mobile apper via tilleggsfunksjon.

- Hverdagen vår er allerede mobil. Infotjenester er tidlig ute med mobile løsninger for arbeidsgivere og HR-rollen, men i morgen forventer faktisk arbeidstakere at slike løsninger er tilgjengelige i jobben.



Ny i HR-Rollen