- Viktig å teste a-ordningen

Tirsdag 11. november blir det mulig å teste innleveringen av a-meldingen manuelt via Altinn. Infotjenesters lønnsrådgiver råder alle til å gjøre en test av innleveringen før a-ordningen trer i kraft om mindre enn 2 måneder.
mandag 3. november 2014
Lesetid: 2 Minutter

Fra 1. januar 2015 skal all innrapportering om inntekst- og ansettelsesforhold for arbeidsgivere rapporteres gjennom a-ordningen. Det nye systemet vil samle rapporteringen til Skatteetaten, NAV og SSB.

A-meldingen skal sendes inn elektronisk hver måned, og det kan enten gjøres via lønnssystemet, via regnskapsfører/revisor eller manuelt via Altinn.

Husk å teste

Infotjenesters lønnsrådgiver Øivind Elvestad reiser for tiden mye rundt i Norge og holder kurs i lønnsinnberetningen, hvor en viktig del av kurset handler om innføringen av A-ordningen.

Hans viktigste tips er at du nå benytter tiden frem til nyttår til å teste innsendelsen, enten gjennom lønnssystemet eller direkte via altinn.no.

- Hvis du har et lønnssystem som tilbyr prøveinnsending av a-meldingen, har det allerede vært åpent for testinnsendelse av a-meldingen en stund. I tilfelle vil du få informasjon om hvordan du gjør det direkte fra leverandøren av lønnssystemet. Dersom du planlegger å levere a-meldingen manuelt via Altinn, så kan dette testes fra 11. november, sier Elvestad.

Han mener det er lurt å teste innsendelsen for å sjekke om informasjonen går gjennom uten feilmeldinger.

- En av feilene som går igjen, er at arbeidstakere er registrert på feil underenhet i virksomheten. Mange vil oppdage at de har en ryddejobb å gjøre knyttet til personalopplysninger, sier Elvestad.

Hvordan rette

I Infotjenesters fagforum Min Side går det for tiden flere diskusjoner om hvordan man best forbereder seg til a-ordningen. Hvis du ikke er kunde, kan du teste ut Min Side gratis ved å registrere deg her.

Et av spørsmålene som stadig dukker opp er hvordan man retter feil som er innrapportert elektronisk via a-meldingen.

Øivind Elvestad sier korreksjon kan skje på to måter når du bruker lønnssystem:

- Du kan sende inn en ny a-melding som kun inneholder rettingen.
- Du kan sende inn en erstatningsmelding.

- Det er ikke all informasjon fra a-meldingen som kan endres. Rettinger på forskuddstrekk for en måned kan bare gjøres fram til betalingsfristen for forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift. Feil i innrapportering av lønnstrinn og lønnsansiennitet behøver ikke rettes i det hele tatt. Da er det bare å rapportere korrekt fremover når du blir klar over feilen, sier Elvestad.

I all hovedsak skal inntektsopplysninger rettes på den måned som er feil for inneværende år, mens det for fjoråret kan gjøres samlet i desember. Noen opplysninger må likevel rettes på riktig periode selv om det gjelder foregående år.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: