Tre av fem sjefer leder ikke

Tre av fem sjefer leder ikke

Nedslående resultat i ny undersøkelse blant 1600 norske ledere.

     

tirsdag 13. mars 2012

Tre av fem ledere er dårlige til å fordele oppgaver og koordinere arbeidet, viser en ny undersøkelse utført av analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work Institute på oppdrag fra forbundsorganisasjonen Lederne.

- Rapporteringskravene fra bedriftens styre og eiere tar mye av hverdagen til mange norske ledere. Jeg tror systemene tar så mye fokus at forholdet til medarbeiderne blir en salderingspost. Mellomledere opplever at de blir diktert fra bedriftens toppledelse, og at de får færre muligheter til selv å kunne bidra i utviklingen av bedriften, sier forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne.

To av fem dager forsvinner i rutiner
En undersøkelse Infotjenester utførte blant 600 norske ledere i juni 2011 bekrefter konklusjonen om at ledere ikke får tid til å lede. I gjennomsnitt svarte lederne at de brukte to av fem arbeidsdager til administrasjon og rutiner.

- En faktor som går igjen i mange virksomheter er at lederne er så operative at de ikke får tid til ledelse. Dessverre er det slik at betydningen av ledelse blir undervurdert på mange arbeidsplasser, sier direktør Jannik Krohn Falck i Great Place to Work Institute til lederne.no.

Infotjenester hjelper tusenvis av norske bedrifter til å effektivisere både administrasjon og ledelse slik at både ansatte og ledere skal få mer tid til å drive med verdiskapende virksomhet.

Tre løsninger
- Når praktiske gjøremål og ulike krav om oppmerksomhet levner deg liten tid til å være en leder, da trenger du å effektivisere hverdagsledelsen din, sier markedssjef Gard Rønning i Infotjenester og ramser opp tre eksempler dette kan gjøres på:

- La de ansatte finne svarene selv gjennom en personalhåndbok
- Gjør rutiner og prosesser enklere med et HR-system
- Gi lederne tilgang til en lederhåndbok med veiledninger i trinn-for-trinn i lederoppgaver

- Med en mer effektiv hverdagsledelse kan du som leder utføre grunnleggende personalforvaltning enklere, raskere og riktigere. Dette gir deg mer tid til medarbeiderutvikling og annet verdiskapende arbeid. Det gir deg mer tid og rom til å være den lederen du ønsker å være, sier Rønning.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.