Ønske: Supermenneske!

Ønske: Supermenneske!

Finnes egentlig de supermenneskene vi søker etter når vi skal rekruttere ansatte? Ved å være mer bevisst på ordene du bruker i stillingsannonsen, kan du treffe bedre.

     

mandag 3. mars 2014

Behov for en ny selger, sier du? Hva ser du etter da? Åpenbart bør selgeren være markedsorientert. En god dæsj med arbeidsdisiplin kombinert med positive holdninger og fleksibilitet gjør seg godt. Om du i tillegg finner noen som er proaktiv og løsningsorientert, er selvstendig og har stå-på-vilje, er en lagspiller og en god ledertype, er du tett på. Få med godt humør og en offensiv personlig væremåte, da er du i mål.

Studer dine egne annonser

Ta en ørliten titt på stillingsannonsene dere har hatt ute i det siste. Jeg er ganske trygg på at de ikke er så ekstreme i forventingene som «bestillingen» over. Men likevel er det to forhold det er verdt å tenke over når vi skal ha fatt i nye medarbeidere. Det ene er ønsket om å finne et supermenneske som skal beherske alt og litt til. Det andre er at vi rett og slett ikke aner hva vi mener med alle de fine ordene vi bruker om de egenskapene vi leter etter.

Det første er ikke så komplisert å håndtere. Rådet her er enkelt: Vær edruelig og realistisk i forventingene til din framtidige medarbeider. Bruk tid i behovsanalysen til å definere de to, tre viktigste ferdighetene du er på utkikk etter, og sett strek der. Det letter ikke bare arbeidet ditt i utvelgelsen. Annonsen oppfattes også som mer interessant. Til sjuende og sist inviterer du til en prat på et seriøst grunnlag, og ikke til en prat om store ord og fett flesk der den du snakker med forventes å skryte på seg egenskaper ingen har!

Hva betyr ordene?

Men – hva betyr alle de fine ordene vi finner i annonsene? Hva betyr egentlig «markedsorientert»? Hva betyr egentlig «tydelig ledelse»? En liten anekdote kan kanskje si noe om dette:

En skoleklasse var på besøk på universitet. Da de spiste lunsj i kantina, snakket de om hva de hadde sett. En av elevene sa: Vi har sett lesesalen, sett det som heter auditoriet, leseplassene, biblioteket, laboratoriene og nå er vi i kantina. Men hvor er Universitetet? Det har vi ennå ikke sett
Poenget er at «Universitetet» selvsagt er en samlebetegnelse (eller et «navn») på alle de tingene elevene så. Universitetet er ikke noe i seg selv, det er summen av alt. Og slik er det også med de fleste av de ordene vi bruker om menneskelige egenskaper. Det blir for eksempel meningsløst å si at noen har hjertebank, svetter i hendene og har angst. Hjertebank og svetting i hendene er en del av det å ha angst. Like meningsløst blir det å si at noen planlegger arbeidet godt, gjennomfører prosjektene innenfor tidsfrister og har god arbeidsdisiplin. Å planlegge og å gjennomføre innenfor tidsfrister er en del av å ha god arbeidsdisiplin.

Ferdigheter, ikke egenskaper

«Universitetet» er altså en samlebetegnelse på flere elementer. Ord om menneskelige egenskaper er det samme. De delene som utgjør «universitetet» er fysiske (kantina, lesesalen osv.). De delene som utgjør menneskelige egenskaper er rett og slett noe vi gjør. Når vi snakker om at noen er markedsorientert, mener vi sannsynligvis noe i retning av «summen av hyppig i kontakt med kunder, holde seg orientert om bevegelser i bransjen, lage plan for markeds- og salgsarbeidet, være opptatt av kundens behov for løsning i stedet for eget ønske om å selge, opptrer med respekt for kunden», osv. Innholdet i begrepet «markedsorientering» kan bli svært lang avhengig av hvilken funksjon medarbeideren skal ha og i hvilket marked vedkommende skal jobbe. Eller sagt på en enkel måte: Markedsorientering bør bety vidt forskjellig om du skal ansette en resepsjonist eller en markedsdirektør. Oppramsingen over passer kanskje ikke til noen av dem…?

Hvorfor er dette så viktig da? Ganske enkelt fordi det er det vi gjør som gir resultater. Derfor må du konkretisere den atferden du vil se hos din nye medarbeider. I realiteten definerer du da de ferdighetene vedkommende må ha. Det vi oppfatter som egenskaper er ikke noe annet enn en samlebetegnelse eller et navn vi setter på summen av de ønskede ferdighetene. Sagt på idrettsspråket: Du må sette fokus på arbeidsoppgavene.

Den gode leder

Et kjapt søk på de nettbaserte tjenestene for utlysning av stillinger understreker hvor opptatt vi er av egenskaper og ikke ferdigheter. Der ønskes det for eksempel ledere som er selvstendig men likevel samarbeidsvillig, lojale, er proaktiv og løsningsorienterte, har stå-på-vilje, er lagspillere, har øye for detaljer, er fleksible og har en positiv holdning, er empatiske og tydelige ledere. Sannsynligheten for å finne den «riktige» lederen vil øke betraktelig dersom du etterspør en leder som involverer i målprosesser, stiller klare krav til avdelingen og medarbeidere, følger opp mål både på individ- og gruppe-nivå, skjærer igjennom og tar beslutninger, tar raskt tak i avvik og gjennomfører korrigerende tiltak.

Så får det heller være at et av nettstedene annonserte en stilling som Poledance-instruktør. Deretter sto det: Relaterte stillinger: Lærlinger frisør, hudterapeut og tilkallingshjelp vaktmesterservice…