Stenger epost etter arbeidstid

Ny trend i europeisk næringsliv, og bilgiganten Volkswagen går lengst.

     

fredag 17. februar 2012

Etter å ha fått klager fra fagforeningen på at skillet mellom jobb og fritid var i ferd med å bli visket ut for ansatte i Volkswagen, valgte ledelsen i bilgiganten før jul å stenge tilgangen til jobbmail etter klokken seks på kvelden og frem til klokken syv neste morgen.
Dermed går Volkswagen mot trenden i arbeidslivet der stadig flere arbeidstakere får utvidet tilgang til jobbmail og jobbverktøyer gjennom bærbare pcer, nettbrett og smarttelefoner.

- Vi bekrefter at denne ordningen eksisterer, sa en talsperson for Volkswagen da nyheten lekket ut. Men ifølge BBC ville ikke konsernet kommentere saken ytterligere.

Men lederne slipper unna
Begrensningen gjelder kun ansatte i Tyskland som jobber under kontrakter fremforhandlet av fagforeningen. I tillegg så er ledere unntatt fra begrensningen.

- Vi ønsket å innføre et preventivt tiltak for å takle dette problemet, sier tillitsvalgte Gunnar Killian i Volkswagen ifølge BBC.

Bedriften har fleksitid fra 0730 til 1745. Jobbmailen åpner nå en halvtime før fleksitiden starter og stenger en halvtime etter at fleksitiden er over.

Tiltaket kommer i forlengelsen av kritikken mot interne jobbmailer fra Thierry Breton, sjef i den franske it-giganten Atos. Han hevder at ansatte kaster bort timer av livet sitt på interne jobbmailer både hjemme og på jobb. Fra og med 2014 har han som mål å stenge all internmail mellom kolleger.

Ingen mail i romjulen
Også i England har enkelte bedrifter innført restriksjoner for å skjerme de ansatte.

Persil washing powder erklærte jobbmail-amnesti for arbeidstakerne sine i romjulen. Da var det kun lov til å sende epost i krisetilfeller.

Disse eksemplene er bare starten på en ny trend ifølge jobbeksperter BBC har snakket med.

- Det er skadelig for den individuelle arbeidstakers arbeidsevne å være tilgjengelig og online 24 timer i døgnet. I tillegg er det ikke bra for helsen til den enkelte. Man må følge nøye med på at det er et skille mellom jobb og fritid. Derfor forstår jeg at flere bedrifter nå prøver ut ulike tiltak, sier styreleder Will Hutton i innovasjonssenteret i The Work Foundation.

Fra statussymbol til allemannseie
IT-sjefen David Marcus i Combo har skrevet om det samme temaet.

- Jeg er alltid logget på. Som en entrepenør og bedriftseier klarer jeg ikke la være å sjekke jobbmailen rett før jeg legger meg og som det første jeg gjør når jeg våkner. Det har påvirket livet mitt, men det er et valg jeg har tatt, skriver Marcus i bloggen.

Han påpeker at det ikke er lenge siden smarttelefoner med mailmuligheter var en statussymbol forbeholdt sjefer og andre høytlønnede i næringslivet. Nå er det imidlertid blitt allemannseie.

- Derfor må vi stille oss selv spørsmålet. Hvorfor begrenser vi ikke adgangen til å bruke og sjekke jobbmailen til kontortiden. Så kan vi heller sette av tiden på kvelden og i helger til å nyte livet.

Sender du ut mye unødvendig mail i din organisasjon som heller kunne vært samlet i en personalhåndbok? Sjekk ut Infotjenesters løsning her!

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.