Slik tar du imot sommervikarene

Sommerhjelpen er kanskje bare ansatt for en kort periode, men det er viktig å huske på at også de trenger opplæring og veiledning for å gjøre jobben sin på en god måte. Her får du tipsene til hvordan du kan ta imot sommerens nye medarbeidere.
Fam Camilla Viksand MansonRådgiver HR og ledelse
mandag 19. juni 2023
Lesetid: 2 Minutter

Onboarding handler om å gi alle nye medarbeidere en god start i jobben sin. Dette innebærer informasjon om virksomheten og arbeidsoppgavene, samt sørge for at de får nødvendig opplæring og veiledning. En god onboardingsprosess kan føre til at sommervikarene blir mer motiverte, mer produktive og ikke minst - føler seg velkommen i virksomheten.

Last ned gratis sjekkliste: Bruk av ferievikarer

Seks tips til hvordan du kan ta imot sommervikarene på en god måte:

  1. Sett opp en «sommervikarmanual» som inneholder nødvendig informasjon som sommervikarene trenger å vite om virksomheten, arbeidsoppgavene, arbeidsrutiner, sikkerhetsprosedyrer og lignende. Dette vil hjelpe dem med å få oversikt og mulighet for å komme i gang med jobben sin raskt.

  2. Bruk preboardingsperioden aktivt. Det vil si; Sett av tid til opplæring og trening allerede før de begynner å jobbe. Dette vil sikre at de har den nødvendige kunnskapen og ferdighetene for å utføre jobben på en god måte. Ved å «tjuvstarte» på opplæring og informasjon, er en allerede godt i gang før sommerhjelpen har sin første arbeidsdag.

  3. Gi sommerhjelpen en fadder eller en veileder som de kan gå til med spørsmål eller bekymringer. Dette vil gi dem en fast kontaktperson som kan hjelpe dem med å svare på spørsmål, i tillegg til at det vil gi dem en følelse av å ha noen å stole på.

  4. Gi sommerhjelpen en oversikt over hvem de skal samarbeide med og hvilke prosjekter de skal jobbe med. Dette vil hjelpe dem til å føle seg mer inkludert og involvert i virksomheten og sørge for at de kan jobbe med effektivt med andre kollegaer allerede fra starten.

  5. Planlegg en introduksjonsdag eller en introduksjonsuke hvor sommerhjelpen kan møte andre ansatte og bli kjent med virksomheten.

  6. Husk å gi sommerhjelpen tilbakemelding og oppmuntring underveis. Sett også at tid etter sommeren og gi en kort oppsummering på hva de har oppnådd og hva de eventuelt kan forbedre til  neste sommer.

Å ta imot sommervikarene på en god måte vil ikke bare sørge for en mer effektiv arbeidsplass, men også bidra for en bedre totalopplevelse, og kanskje til og med føre til at de ønsker å komme tilbake til neste år?

Les også: Sommerhjelpen er ikke alltid vikar


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: