Sagt opp fordi han var i Spania

Hvor langt kan du strekke hjemmekontoret?

     

mandag 27. februar 2012

Ikke så langt som til Spania, mener i alle fall Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO).

Dagens Næringsliv skrev mandag om en mangeårig ansatt som tok med seg kona og dro til Spania da hun ble hjemsendt fra en realityserie og trengte hans støtte.

Mannen var ansatt som fagsjef i FNO og hevder at han fikk aksept fra sjefen om hjemmekontor i over en uke. Uten å presisere det noe videre, pakket han kofferten og tok med kona til Spania.

Da han kom tilbake til Norge, fikk han sparken på grunn av ulovlig fravær.

Vant i retten – inngikk forlik
Oslo tingrett var enig i at fagsjefen strakk hjemmekontoret for langt, men mente samtidig at FNOs reaksjon var for hard. Fagsjefen vant i retten, men forlater nå arbeidsplassen etter at partene har inngått et forlik, skriver avisen.

I januar i år publiserte ManpowerGroup sin Work Life-undersøkelse. Den viste at hver tredje nordmann jobber hjemmefra minst en dag i måneden. Nesten halvparten av de 5000 spurte mener at de er mer effektive når de har hjemmekontor, men hele 34 prosent oppgir at renhold og vask i huset gjør dem mindre effektive, omtrent en like stor andel blir forstyrret av familiemedlemmer og 32 prosent har problemer med å holde seg unna tv-titting og nettsurfing.

Work Life-undersøkelsen viser at hjemmekontor er mest utbredt innen marked, reklame, pr og informasjon, ledelse, IT, media og kultur.

Husk å inngå skriftlig avtale
Dersom du og arbeidsgiver er enige om å innføre en fast ordning med hjemmekontor en eller flere ganger i uken, skal dere inngå en skriftlig avtale om dette. Dersom hjemmekontoret er kortvarig eller tilfeldig, kreves ikke en slik avtale.

Denne skriftlige avtalen må ifølge en forskrift til Arbeidsmiljøloven inneholde følgende punkter:
- Omfanget av hjemmearbeidet
- Arbeidstid for hjemmearbeidet
- Når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
- Forventet varighet på avtalen, dersom den er midlertidig
- Eventuelle bestemmelser om retten til å endre eller si opp avtalen om hjemmearbeid, frister for slik oppsigelse mv.
- Eventuelle bestemmelser om prøvetid for hjemmearbeidsordningen
- Eiendomsrett, drift og vedlikehold av utstyr
- Eventuelle bestemmelser om saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av dokumenter.

Før dere blir enige om å innføre hjemmekontor, bør arbeidsgiver og arbeidstaker stille seg følgende spørsmål:
- Utfører arbeidstaker arbeid som tilsier at hjemmekontor er en god og effektiv løsning både for arbeidstaker og arbeidsgiver?
- Krever arbeidstakers arbeid selvstendighet?
- Er det en gjensidig tillit mellom arbeidstaker og sjefen?

Dersom svaret på spørsmålene er ja, må dere huske på å inngå en skriftlig avtale som inneholder punktene overfor.

Infotjenester har et eget oppslagsverk som forklarer deg alt du trenger å vite om arbeidsmiljøloven.

I Faghjelp Personal finner du forklaringer til regelverket rundt oppsigelser, og du kan kontakte våre rådgivere for å stille spørsmål. Prøv gratis i 3 dager. 



Ny i HR-Rollen