Så mye koster "HR-oppgavene"
MYE TID: Det går mye tid til rutiner når man baserer seg på papir og e-post.

Så mye koster "HR-oppgavene"

Lurer du på hvor mye det koster å gjennomføre de ulike oppgavene og rutinene fra HR? Vi har laget en kalkulator som hjelper deg å finne svaret.

     

mandag 5. juni 2017 Knut Arild Vold

På norske arbeidsplasser går det med utrolig mye tid til manuelle rutiner. Enten det er vedlikehold av personalinformasjon, dokumenthåndtering, egenmeldinger og sykmeldinger, feriesøknader osv.

Mange tenker ikke på hvor mye tid som går med til de ulike oppgavene, og hva som blir kostnadene ved å gjøre dette med manuelle rutiner. Derfor har Infotjenester utviklet en kalkulator som hjelper deg med å summere disse kostnadene, sier salgsleder i Simployer, Alexander Hoff.

- Disse tallene kan være nyttige for å reflektere litt rundt hva ansatte, ledere og HR bruker tiden sin på, og hva man ønsker at de skal bruke tiden sin på i hverdagen. Mange er ikke bevisst på hva det koster å opprettholde manuelle rutiner ved håndtering av skjemaer på papir, i stedet for å digitalisere prosessene. Den nye internettgenerasjonen som er på full fart inn i arbeidslivet er vant til å jobbe hvor som helst på de flatene de ønsker, og forventer å slippe slike tunge manuelle arbeidsflyter, sier han.

Redusert sykefravær

Kalkulatoren tar bare hensyn til redusert tid og besparelse knyttet til redusert tidsbruk. Selv om dette kan utgjøre store penger, ligger den største gevinsten andre steder, sier Hoff.

- De store pengene ligger i positive effekter av økt verdiskapning og produksjon, samt reduksjon av sykefravær og turnover. Dette tar vi ikke hensyn til i denne kalkulatoren, men ta gjerne kontakt dersom du ønsker å se nærmere på disse effektene av å innføre et HRM-system i virksomheten, avslutter Alexander Hoff.

GÅ TIL KALKULATOREN



Gratis e-bok: Slik velger du riktig personalhåndbok