Oppfølging av sykmeldte: - Gleder seg over enkel oversikt

Infotjenester har laget en skjematisk oversikt over oppgaver, ansvar og frister som arbeidsgiver og arbeidstaker skal forholde seg til etter innføringen av nye regler for oppfølging av sykmeldte (1. juli). Oversikten ble distribuert til alle kunder, og mange har bestilt flere. Nå har vi lagt til rette for at oversikten enkelt kan bestilles gratis på nett.

     

onsdag 17. august 2011

- Vi distribuerte 20.000 brosjyrer som inneholder skjematisk oversikt over oppfølgingsløpet etter endringene 1. juli, forteller Irene Fossen, markedskoordinator i Infotjenester. Brosjyren er utformet slik at oversikten kan henges som en plansje på veggen i A3-format. - Allerede dagen etter at brosjyren ble sendt ut fikk vi de første henvendelsene fra bedrifter som ønsket flere eksemplarer. Pågangen er fortsatt stor mer enn en uke etter utsendelsen, og viser at det er behov for bedrifter å synliggjøre ansvar og plikter ved sykefravær.

De som bestiller flere eksemplarer uttrykker begeistring for den enkle og oversiktlige fremstillingen av et omfattende og komplisert regelverk. Personalansvarlige bestiller for eksempel oversikter til avdelingsledere som sitter med praktisk ansvar for oppfølging av sykmeldte.

- Vi synes det er svært positivt at virksomheter setter fokus på korrekt oppfølging av sykmeldte, sier Fossen. - Vår oversikt er likevel kun en oversikt over jobben som skal gjøres. Til virksomheter som virkelig ønsker å ta sykefravær på alvor, anbefaler vi å se nærmere på vårt elektroniske oppfølgingssystem som blant annet sender automatiske påminnelser på e-post til ansvarlige og gir faglig veiledning i hvordan oppgavene skal utføres.

Visste du at Infotjenester har et eget oppslagsverk som gir deg svar på alle spørsmål du måtte ha om ansattes sykefravær, og at du kan kontakte våre rådgivere for å diskutere dine egne problemstillinger? Prøv Faghjelp gratis!