Ny avklaring om kjøregodtgjørelse
ENDA EN AVKLARING: Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren er glad satsen for passasjertillegg endelig er avklart, men mener det er uheldig med så mange uklarheter som vi har hatt i 2018.

Ny avklaring om kjøregodtgjørelse

To måneder før jul kom det enda en avklaring rundt statens satser for 2018. Nå er det klart at arbeidstakerne fortsatt skal få ekstra penger hvis de fyller opp bilen på jobbreise.

     

Som Infotjenester skrev i sommer, har det de siste månedene vært forvirring rundt hvordan arbeidstakere skal godtgjøres hvis de har med seg passasjerer i bilen på en jobbreise som godtgjøres etter statens satser.

Inntil statens særavtale for 2018 ble offentliggjort svært forsinket i slutten av juni, har det vært slik at arbeidstakere som har med seg passasjerer i bilen godtgjøres med 1 krone pr. kilometer pr. passasjer. Altså mer penger dess flere passasjerer.

- I særavtalen som ble lagt frem før sommeren sto det imidlertid bare at det skulle gis 1 krone pr. kilometer uavhengig av hvor mange passasjerer som tas med i bilen. Vi stusset på at dette skjedde uten at noen av partene hadde krevd det, og uten at det var drøftet, sier Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren.

Skal ha 1 krone pr. passasjer

Infotjenesters rådgivere la derfor til grunn at endringen skyldtes en feil i avtaleteksten. Difi hevdet imidlertid at endringen var reell, og det var derfor vanskelig for de mange norske arbeidsgivere som følger avtalen å vite hvordan passasjertillegget skulle håndteres.

- Nå er kommentarene til statens særavtale publisert, og der blir det bekreftet at det fortsatt skal gis 1 krone pr. passasjer pr. kilometer, slik det har vært tidligere. Tillegget på 1 krone er i sin helhet trekkfritt, opplyser Øren.

Skaper problemer

Selv om beløpene som betales i passasjertillegg i seg selv ikke nødvendigvis er så store, mener Øren at det er uheldig at arbeidsgivere over lang tid ikke med sikkerhet kan vite hvordan reiseregningene skal føres korrekt.

- Slik forvirring, som vi har hatt mye av i det siste, gjør det komplisert for de mange arbeidsgiverne som følger statens særavtaler å gjøre jobben sin. Det føres rundt 8 millioner reiseregninger hvert år, og ca. 90 prosent av arbeidsgiverne i privat sektor legger statens satser til grunn. Det sier seg selv at slik forvirring og det ekstraarbeidet som følger med blir dyrt for arbeidslivet, sier Øren. 

 

Følg Simployer på LinkedIn

Jobber du med HR, personal, lønn, HMS, økonomi eller er leder?

Følg oss på LinkedIn - så holder vi deg oppdatert med innhold som er relevant for deg i jobben din! 

Klikk her og trykk "Følg"



Gratis plansje: Formkrav til reiseregningen