Nekte ansatte å ta imot tips?

Fra neste år legger Skattedirektoratet opp til skatt og arbeidsgiveravgift på tips ansatte mottar. Det kan føre til at arbeidsgivere vil nekte ansatte å motta tips.
tirsdag 8. mai 2018
Lesetid: 2 Minutter

Nylig gikk høringsfristen ut for Skattedirektoratets forslag til nytt regelverk for arbeidsgivers plikter når ansatte mottar tips.

Direktoratet foreslår at arbeidsgiver må behandle tips som lønn, noe som betyr at arbeidsgiver må trekke skatt og arbeidsgiveravgift av tips de ansatte mottar fra kunder.

- Det har tidligere ikke vært praksis for at arbeidsgiver rapporterer, trekker skatt og betaler arbeidsgiveravgift når servitører får tips direkte fra kunder, sier Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren.

Infotjenester skeptisk

Infotjenester er i sitt høringssvar skeptisk til at det skal ilegges arbeidsgiveravgift på tips som arbeidsgiver ikke har styring over. Likevel konkluderer Infotjenester med at det er korrekt å pålegge arbeidsgiver plikt til å betale arbeidsgiveravgift av beløpet for å unngå for mange unntak fra denne plikten.

LO og Fellesforbundet skriver i sine høringssvar at de støtter forslagene, mens NHO påpeker at ingen av våre nordiske naboland har like strenge rapporterings-, trekk og avgiftsregler for tips som Skattedirektoratet nå foreslår. De ber derfor om at forslaget vurderes på nytt, og i det minste utsettes til 2020.

Advarer mot mer svart arbeid

Flere restauranter har også gitt sine høringssvar. Reenaa restauranter, som blant annet driver et spisested med Michelin-stjerne, skriver at de frykter at forslaget kan virke mot sin hensikt – at det vi gi mer svart arbeid, og ikke mindre.

- Vi frykter (..) at det fremlagte forslaget kan undergrave lønnsomheten og overlevelsesevnen til restauranter som pliktskyldig følger alle regler, skriver Reena i sitt høringssvar.

Jaeger AS skriver at det ikke er marginer i den hvite delen av bransjen til å bære ekstrakostnader på toppen av inntekter de ikke har fordel av. De mener forslaget vil kunne medføre en umiddelbar avvikling av tips, og ramme en i utgangspunktet lavt lønnet yrkesgruppe hardt.

Kan nekte ansatte å ta imot tips

Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Torgeir A. Bjørnland bekrefter at arbeidsgiver har anledning til å nekte ansatte i å motta tips.

- Vi vurderer det som innenfor arbeidsgivers styringsrett å nekte ansatte å motta tips. Mange arbeidsgivere har allerede begrensninger i hva ansatte kan motta fra kunder og forretningsforbindelser. Hvorvidt det er klokt å nekte de ansatte å motta tips er en annen sak. Et slikt tiltak vil naturligvis kunne skape stor misnøye, og vil også kunne gi økt lønnspress, sier Bjørnland.

Han minner samtidig om risikoen for at de beste ansatte, som gjerne også får mest tips, bytter til en arbeidsgiver som lar de ansatte å motta tips.

Stort inntektsbortfall

I et intervju med NTB gjengitt i mange norske medier, viser Espen Øren til et eksempel med en servitør som mottar 500 kroner i tips i snitt per vakt.

- Med 230 arbeidsdager i året, vil denne ansatte tape 115.000 kroner årlig i inntekt hvis tipsen blir borte. Det kan i så fall resultere i at de ansatte vil kreve å få reforhandlet lønnsbetingelsene sine, sier Øren.

Mye av inntekten vil naturligvis også bli borte dersom den skal beskattes fra arbeidsgiver.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: