Når har du krav på fri fra jobben?

Når har du krav på fri fra jobben?

Barna skal begynne på skolen, du skal flytte inn i ny leilighet eller en slektning er død. Har du krav på fri fra jobben – og skal du trekkes i lønn? Sjekk om du kan regelverket bedre enn andre lesere!

     

mandag 23. oktober 2017 Knut Arild Vold

Det er mange misforståelser rundt hvilken rett ansatte har til fri fra jobben. Noe av grunnen er sannsynligvis at praksis og avtaler varierer mye på de ulike arbeidsplassene. Det sier Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Camilla Schie-Veslum.

- Noen rettigheter er lovfestet mens andre kan følge av avtaler eller praksis i virksomheten. Mange tror nok at en rettighet er lovfestet fordi den er vanlig i mange virksomheter, uten at det nødvendigvis er riktig. Mange tenker også at retten til lønn følger med retten til fri, men det er heller ikke riktig, minner Schie-Veslum om.

Bruk personalhåndboken

Camilla Schie-Veslum anbefaler virksomheter å ha en god personalhåndbok hvor arbeidstakerne selv kan sjekke hvilke rettigheter de har til fri i ulike situasjoner.  

- Når ansatte bytter jobb eller spør venner og kjente om de vet hvilke regler som gjelder, er det stor risiko for feil og misforståelser. Rettighetene som gjaldt hos én annen arbeidsgiver gjelder ikke nødvendigvis hos en annen. Minn de ansatte på at de kan sjekke dette selv i personalhåndboken, så sparer både HR, ledere og kolleger tid, i tillegg til at du unngår misforståelser, er rådet fra Schie-Veslum.

GRATIS E-BOK: Slik velger du riktig personalhåndbok for din virksomhet

 

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.



Last ned gratis: Personvern i arbeidsforhold