Kognitiv teknologi er ikke noe som ligger langt inn i fremtiden. Allerede i dag kan kunstig intelligens hjelpe ledere til å ta bedre beslutninger.
Kunstig intelligens, roboter og tingenes internett er ord og uttrykk som har vært mye brukt de siste årene. IBM er et av selskapene som ligger helt i front, og som gjennom teknologien Watson har satset stort på kognitive løsninger.
- Dette er ikke noe som skjer i fjern fremtid, men noe norske ledere må forholde seg til i dag, sier Anne-Sofie Risåsen, som er leder for Global Business Services i IBM.
Risåsen ble i 2016 kåret til årets IT-kvinne, og er en av foredragsholderne under Lederdagen 2017. Der skal hun snakke om samspillet mellom menneske og maskin.
Hun oppfordrer norske ledere til å ta seg tid til å sette seg inn i alt det nye som skjer på dette området.
- Det skrives og sies mye om dette temaet. Uttrykk som kognitiv teknologi og kunstig intelligens kan kanskje virke litt skremmende for dem som ikke jobber i IT-bransjen. Men når man ser nærmere på hva det egentlig handler om, så vil man forstå at dette vil være til stor nytte også for norske ledere, sier Risåsen.
Teknologien vil blant annet få stor betydning og nytteverdi ved å gi bedre beslutningsstøtte for ledere.
- Vi har også tidligere hatt hjelp og beslutningsstøtte gjennom datasystemer, men teknologien har nå kommet utrolig mye lenger. Det nye ved kognitiv teknologi er at systemene kan lære, forstå og resonnere seg frem til hypoteser og gi ledere prioriterte anbefalinger som kan ligge til grunn for beslutninger.
IBM har blant annet gjennomført mange prosjekter over hele verden for å bruke kognitiv teknologi til å hjelpe leger med å stille bedre diagnoser og gi bedre behandling.
Anne-Sofie Risåsen sier kunstig intelligens og kognitiv teknologi kommer til å få stor betydning innenfor mange flere bransjer i tiden som kommer.
- Kognitiv teknologi i kombinasjon med tingens internett kommer for eksempel til å få stor betydning i industrien. Ved å hente inn og analysere data fra alle maskiner, apparater, kabler, brønner, heiser og annet utstyr kan ledere få viktig beslutningsstøtte, blant annet til hvor man skal bruke penger på vedlikehold og hvordan utstyret skal brukes mest mulig effektivt.
Finans- og transportsektoren er andre områder hvor kognitiv teknologi vil få stor betydning i tiden som kommer.
Frem til nå har dette vært dyre løsninger forbeholdt store ressurssterke virksomheter. Nå har det kommet så langt at teknologien er mer tilgjengelig for flere.
- Dette er teknologi du kan kjøpe i dag. Det er riktignok ikke ferdige pakkeløsninger tilgjengelig, så det må kjøres prosjekter for å sette det opp. Men teknologien finnes og kan brukes i dag. Jeg er helt sikker på at det vil skje enormt med innovasjon innen dette området i tiden som kommer.
Hvor langt har norske ledere kommet i å tilpasse seg denne virkeligheten?
- Det er stor interesse rundt dette, men anvendelsen av teknologien har ikke kommet så langt. Det jobbes mye nå i mange selskaper for å tenke ut hvordan man best kan ta denne teknologien i bruk.
En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver.