Nå er det full forvirring om passasjertillegget
NY FORVIRRING: Etter at statens særavtaler ble lagt frem før sommeren er det nå uenighet om passasjertillegget, sier Infotjenesters økonomirådgiver Øivind Elvestad.

Nå er det full forvirring om passasjertillegget

Ingen av partene krevde endring i passasjertillegget; likevel ble tillegget som gis når arbeidstakere har med ekstra passasjerer i bilen redusert i de nye reiseavtalene. LO Stat varsler omkamp.

     

tirsdag 17. juli 2018 Knut Arild Vold

Det har ikke manglet forvirring rundt regelverk og satser for reisegodtgjørelse det siste halve året. Både endring i skatteregler for diettgodtgjørelse og den store forsinkelsen på årets særavtaler for reiser har gjort det krevende for arbeidsgivere som dekker reiseutgifter etter disse avtalene. Det gjelder både statlige virksomheter og det store flertallet av private arbeidsgivere.

Ny forvirring

Da de nye særavtalene ble offentliggjort like før sommeren, lå det inne en endring som nå skaper ny forvirring. Selv om ingen av partene krevde det, og ikke har drøftet det, ligger det inne en reduksjon i passasjertillegget.

- Det har frem til nå vært gitt et passasjertillegg på 1 krone pr. passasjer pr. kilometer. Det betyr at den ansatte har fått mer i passasjergodtgjørelse for å ta med seg flere passasjerer i bilen. Etter teksten i den nye avtalen skal det bare gis 1 krone pr. kilometer uavhengig av hvor mange passasjerer som tas med i bilen, sier Infotjenesters økonomirådgiver Øivind Elvestad.

Bare en feil i avtalen?

Siden ingen av partene i utgangspunktet krevde det, har Infotjenesters økonomirådgivere lagt til grunn at endringen skyldes en feil i avtaleteksten, som vil bli korrigert på et senere tidspunkt.

- For meg virker det veldig spesielt at nemnda skal ta stilling til og endre noe som partene ikke selv krevde en endring på, sier Elvestad.

Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, opplyser imidlertid til FriFagbevegelse at det faktisk er en endring i passasjertillegget.

- Vi har tatt spørsmålet opp med departementet. De viser til kommentarene deres som kommer i august, men sånn vi oppfatter teksten og sånn det ble sagt muntlig fra departementet, er det en endring, sier Gunn Åsdal i Difi til nettstedet.  

Blir omkamp

LO Stat varsler imidlertid omkamp når partene skal møtes i august for å drøfte kommentarene til regelverket for å sikre lik forståelse. 

– Når punktet ikke var omstridt og partene ikke har diskutert det en gang, kan ikke den ene parten prøve å snike det inn. Nemnda skal ikke ta seg til rette, sier sekretær Randi Stensaker i LO Stat til FriFagbevegelse.

Formelt sett er det departementet som har siste ordet.

– Om det skulle oppstå uenighet eller tvist, er det bare en vei å gå – da er det å anlegge en rettstvist om ulik oppfatting av tolking, sier Stensaker.

Uheldig forvirring

Infotjenesters økonomirådgivere mener denne uklarheten skaper ytterligere problemer for de mange arbeidsgiverne som dekker reiseutgifter etter statens satser.

- Nå er det fortsatt uklart om det er Difi sin tolkning som vil bli stående, eller om passasjertillegget vil forbli slik det har vært tidligere. Dette skaper store problemer for arbeidsgivere, som ikke vet hvordan de skal håndtere reiseregninger korrekt inntil saken er endelig avklart. Dette vil enda en gang påføre næringslivet mer unødvendig arbeid til korrigeringer o.l, sier Elvestad.

AKTUELT KURS: 20. september holder Infotjenester et digitalt seminar hvor vi går gjennom endringene i diett og bilgodtgjørelse

På tide å digitalisere håndteringen av reiseregninger og utlegg?

Manuelle rutiner gjør det vanskelig å sikre at regler, satser og interne retningslinjer overholdes. 

Simployer Reise & utlegg på mobil og PC gjør levering av reiseregninger enkelt for den som reiser, tidsbesparende for den som godkjenner og smidig for den som behandler i lønnsavdelingen. Systemet beregner reiseruten, henter inn bompengesatsene og kan integreres mot kredittkort. Den som reiser kan ta bilde av kvitteringen og kaste den. 

Her kan du lese mer om Simployer reise & utlegg