Nå er det lettere å rapportere fravær

Nå er det lettere å rapportere fravær

I 2012 har ni av ti bedrifter rapportert oppfølging av sykmeldte til Nav på papir. Nå har Nav åpnet for at norske arbeidsgivere kan gjøre dette elektronisk - med bare ett klikk.

     

onsdag 19. september 2012

I dag lanserte arbeidsminister Hanne Bjurstrøm gladnyheten om at Nav nå har åpnet opp for direkte innrapportering av sykefravær via bedrifters personalsystem. Infotjenesters system for oppfølging av sykefravær, er et av systemene som tilbyr denne muligheten.

Siden regjeringen 1. juli i fjor innførte strengere regler for oppfølging av sykmeldte, har tusenvis av norske arbeidsgivere mottatt titusenvis av varsler om bøter. Store mengder av disse varslene skyldes vanskelige og dårlige rapporteringmuligheter til Nav.

Ni av ti har sendt papirer
I 2012 har hele ni av ti oppfølgingsplaner blitt sendt inn på papir til Nav. Med den nye løsningen håper arbeidsministeren at det tallet skal forandre seg kraftig, og at det igjen skal påvirke sykefraværet.

‒ Dette er et ledd i å få sykefraværet ned. Enkle systemer frigir tid til oppfølging, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm til regjeringen.no.

For å kunne sende inn både oppfølgingsplaner og 9-ukersrapporter elektronisk til Nav enklest mulig, må du ha et system som åpner for dette. De fleste systemene på markedet i Norge er et godt stykke unna å ha denne løsningen på plass, men Infotjenester kan allerede tilby dette til alle som har eller ønsker å gå til anskaffelse av oppfølgingssystemet HRessurs.

En av de som allerede har HRessurs og i disse dager blir en av våre første kunder til å ta i bruk den nye løsningen, er bergensfirmaet Rieber & Søn. De står bak merkevaren Toro og har et sykefravær på mellom 7 og 8 prosent per i dag. HR-rådgiver Christine Grung forteller at de har brukt mye tid på papirbasert rapportering og oppfølging av sykmeldte det siste året.

- Det har medført mye arbeid for oss. Spesielt for staben, men også for lederne som har ansvar for å følge opp sykmeldte. Nå kommer det en kjempeløsning. Det er virkelig på tide at Nav åpner opp for dette. Nå får vi mer tid til selve oppfølgingen, og jeg tror dialogen med Nav blir bedre som en konsekvens av dette. Dette er et veldig positivt grep, sier Grung.

- Betyr veldig mye for oss
Nedre Eiker kommune bruker også personalsystemet HRessurs fra Infotjenester og er sammen med Rieber & Søn de første til å ta i bruk den nye løsningen for direkte innrapportering til Nav – med bare ett klikk.

- Det betyr veldig mye for oss at alt nå ligger i det samme oppfølgingssystemet. Lederne våre synes det har vært vanskelig å rapportere oppfølging inn til Nav foreløpig, og de har brukt mye tid på dette, sier personalrådgiver Anita Svendsvoll i Nedre Eiker kommune.

Hun tror den nye muligheten åpner for en enda tettere oppfølging av de sykmeldte.

- Hvis vi finner gode løsninger raskt, bedrer det arbeidsmiljøet, det gir leder en bedre mulighet til å ha oversikt over den daglige driften, arbeidstaker får en avklaring i forhold til om hun skal tilbake i jobb helt eller delvis og hvilke oppgaver hun skal utføre, og det fører til færre langtidssykemeldte som igjen gjør det rimeligere for arbeidsgiver.


Antall varsler og bøter fra Nav i 2012:

Periode  Varsler om sanksjoner  Vedtatte sanksjoner 
 Januar  10.817  0
 Februar  10.463  102
 Mars  11.055  405
 April  10.473  245
 Mai  7.977  24
 Juni  10.795  1
 Totalt første halvår  61.580  777

På tide å digitalisere sykefraværshåndteringen?

Manuelle rutiner og spørsmål om sykefravær tar mye tid både for ansatte, ledere og administrasjon. Med Simployer Sykefravær går det raskt å registrere sykefravær og få en korrekt oversikt over fraværet. Les mer her.