Lederrollen er i endring

Mellomledere skvises. Fremtidsrapport spår tøffe tak.

     

torsdag 5. august 2010

Arbeidsgiverorganisasjonen HSH har fått utarbeidet rapporten "Fremtidens arbeidsliv".

I en artikkel om rapporten i Ukeavisen Ledelse nevnes disse fremtidstrendene:

Mellomledere skvises - fagkarrierer frister
Allerede sliter mellomlederne med krav fra toppledelsen og forventninger fra ansatte. Rapporten spår at autoriteten reduseres og at faglig spesialisering får økt anerkjennelse. I fremtiden vil høyt utdannet spisskompetanse bli mer etterspurt, og stadig flere organisasjoner vil tilby talenter et alternativt, faglig karriereløp. Dette kan føre til at mellomlederne rykkes fra på den faglige arenaen. - Men mellomleder vil fortsatt være veien å gå for folk som ønsker å bli toppledere. Samtidig er fagposisjoner fristende, og ofte mer behagelige, sier Camilla Tepfers i InFuture, som har laget HSH-rapporten. - Skal du bli en god mellomleder må du være en person medarbeiderne ønsker å få tilbakemelding fra, sier Vibeke Madsen som er adm. dir. i HSH.

Ny generasjon og ny teknologi
Oracle-direktør Tore Bjelland mener trendskiftet skyldes teknologisk utvikling og generasjonsskiftet. De nye årskullene som er ferdigutdannet nå har vokst opp med Internett og mobiltelefon. - De bruker teknologi på en annen måte enn generasjonene før dem, og har andre forventninger til arbeidslivet, sier Bjelland. Han spår at mer lederskap blir virtuelt og at mye kommunikasjon mellom leder og ansatt vil foregå via IT og mobile løsninger. - Eldre ledere har i sin karriere gjort og oppnådd ting som gjør at de har tung erfaring. Dette ønsker yngre folk å lære av, sier Madsen, som ikke tror de eldste lederne vil bli "utdanket".

Karriere med portefølje og prosjekter
Sosiale mediers vekst viser at folk motiveres av personlig merkevarebygging. InFuture tror det vil bli flere "porteføljekarrierer" som bygges opp rundt oppgaver og prosjekter, mer enn arbeidsgivere og stillinger.

Fleksibilitet framfor regler
Fremtidsrapporten spår oppgaveorienterte og selvstendige medarbeidere som ønsker fleksibilitet framfor rigide regler. Tidsfrister er viktigere enn arbeidstid.

Bygging av uformelle nettverk
Bjelland i Oracle erfarer at høyt kompetente mennesker skaper seg en nettverksorganisasjon i bedriften. De trenger andres hjelp for å nå målene, og må tiltrekke seg arbeidskraften gjennom uformelle team ved å være flinke, sosialt sterke og villige til å dele kunnskap.

Lederen må sette rammene
Med økende fleksibilitet blir det svært viktig for ledere å sette rammer og begrensninger, samt være svært tydelige på mål og forventninger. Men Bjelland har erfart at folk blir tilbakeholdne hvis kravene blir for detaljerte i forhold til gjennomføring. - Gå for en coachende lederstil, hvor du stiller spørsmål på en måte som gjør at medarbeiderne selv ser muligheter, er Bjellands råd.

De beste topplederne er sosiale og visjonære
Topplederrollen vil også endres. Resultatorientering og evne til å ta beslutninger blir hygienefaktorer som må være til stede, mens sosial og visjonær kompetanse vil skille gode fra middelmådige toppledere, er konklusjonen i en tysk rapport som omhandlet børsnoterte selskaper. Evne til å sette sammen og fortolke kunnskap på en måte som gir mening blir viktig, mener Bjelland.

Trendene gjelder særlig kunnskapsbedrifter
Fremtidstrendene spås å slå inn særlig sterkt i bransjer som IT, rådgivning og forskning, med mange høyt utdannede. Men Hammer i HSH mener at også varehandelen bør ta trendene inn over seg, og nevner som eksempel at fruktdisken i en butikk kan organiseres som et selvstyrt team med ansvar for alt fra innkjøp til kundeoppfølging.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.