- Ledere må kunne mer om teknologi
MÅ KUNNE MER: Ekspert på digital strategi Alexander Haneng sier ledere må kunne mer om teknologi. I juni står han på scenen på Lederdagen 2016.

- Ledere må kunne mer om teknologi

Alle bedrifter er nå teknologibedrifter. Det stiller krav til at ledelse og styret forstår teknologi, sier ekspert på digital strategi Alexander Haneng. Her er noen av hans tips.

     

tirsdag 12. april 2016 Knut Arild Vold

Å være leder har blitt mer krevende enn det var for få år siden. Det sier Alexander Haneng, som er ekspert på digital strategi og COO og Head of Technology i Geta, et Digital Commerce Agency med kontorer i Norge, Sverige, Latvia og USA.

Han brenner for avansert teknologi og mennesker, og har jobbet med teknologiprosjekter siden slutten av 90-tallet.

- Globaliseringen og dereguleringen vi har snakket om i mange år kommer nå for fullt. Det samme gjør roboter og kunstig intelligens, og det går fort. Dette er kunnskap ledelsen og styre i alle bedrifter nå trenger, sier Haneng.

Han er en av foredragsholderne på Lederdagen i regi av NHOs Næringslivets skole og Infotjenester.

Alt er teknologibedrifter

- Et av mine hovedpoenger er at alle bedrifter nå er teknologibedrifter. Enten du jobber i SAS, Felleskjøpet eller i bank så er du i en teknologibedrift. Det er fortsatt viktig å kunne bank for å drive bank, men det som skiller de gode bankene fra de virkelig gode bankene er kompetanse på teknologi, og da primært software, sier Haneng.

Han sier teknologikunnskaper kan sammenlignes med kunnskap om økonomi for daglig leder.

- Du kan ha en svært dyktig økonomisjef, men det nytter ikke hvis daglig leder ikke har økonomikunnskap. Han trenger ikke kunne føre regnskap, men må ha grunnleggende forståelse for økonomi. På samme måte trenger ikke administrerende direktør å kunne programmere, men han må forstå teknologi godt nok til å sette den riktige strategien, stille de riktige spørsmålene mot styret, og ansette de riktige folkene under seg.

Helt ny konkurransesituasjon

Alexander Haneng sier at den teknologiske utviklingen endrer hele konkurransebildet for mange bedrifter.

- Det er ikke lenger nok å bare se på de klassiske konkurrentene dine. Det kan komme noen fra sidelinjen og endre hele konkurransesituasjonen. Du må derfor også følge med på hva som skjer internasjonalt og i tilstøtende bransjer, som kan endre markedet totalt. Dette er det vanskelig å beskytte seg mot, så derfor er man nødt til å være helt i forkant.

Spise eller bli spist

Mange bedrifter gjør seg nå den erfaringen at det er bedre å konkurrere med seg selv, enn å vente på at noen kommer inn fra sidelinjen.

- Stadig flere store selskaper danner egne oppstartbedrifter for å utfordre seg selv. Ikke bare for å utvikle konkurrerende produkter, men også for skaffe seg erfaringer som kan brukes i strategiarbeidet i moderselskapet.

Syv digitale krav til ledere

Under årets lederdag vil Haneng gå gjennom syv digitale krav til ledere i dag. Der vil han blant annet se på suksessbedrifter som har lykkes ved smart bruk av teknologi. Hans råd til ledere som kan for lite om teknologi, er å skaffe seg kompetansen så fort som mulig.

- Det finnes mange måter å komme dit på, enten du tar en utdannelse, går på kurs eller leier inn konsulenter. Det viktigste er at man innser at toppledere og styre trenger denne kompetansen. Det holder ikke å ansette mange dyktige programmere eller en god IT-sjef, avslutter Haneng.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.