Lær om ledelse av Steve Jobs

5. oktober gikk Steve Jobs bort. I tiden før han døde, ble det ført en debatt hvor tilhengerne genierklærte ham og andre kritiserte ham for hans lederstil. Ingen kan imidlertid ta i fra ham produktene og resultatene som ble skapt av Apple under hans ledelse. Ved å se nærmere på hans ledelse og lederstil, kan mange få inspirasjon i egen ledergjerning.
fredag 21. oktober 2011
Lesetid: 3 Minutter

Det kan ikke bli enkelt nok
Steve Jobs krevde at iPod`en ikke skulle ha en eneste knapp. Ikke engang en av/på knapp. Dette virket nærmest umulig for produktutviklerne som jobbet med prosjektet, men Jobs ga seg ikke. Produktutviklerne ble utfordret gang etter gang, og som et resultat av Jobs sin evne til ikke å gi seg ble "scrolle-hjulet" oppfunnet.

Jobs har sagt at: "that's been one of my mantras - focus and simplicity. Simple can be harder than complex: You have to work hard to get your thinking clean to make it simple. But it's worth it in the end because once you get there, you can move mountains."

Kraften av "Nei"
Jobs var like fornøyd med å ha stoppet mange produkter før lansering som han var for å ha lansert mange suksessprodukter. I en periode jobbet han knallhardt for å få frem et produkt som skulle konkurrere med PalmPilot, men han drepte produktet like før lansering. I stedet fokuserte han på mobiltelefonmarkedet. Resultatet ble iPod og iPhone.

Penger er overvurdert
"Å være den rikeste mannen på kirkegården er ikke noe poeng for meg. Å legge seg hver kveld og vite at vi har gjort noe viktig og betydningsfullt er det som betyr noe." Steve Jobs

Innovasjon har lite å gjøre med hvor stort budsjettet for forskning og utvikling er. Da Apple lanserte Mac´en, brukte IBM hundre ganger så mye på forskning og utvikling. Innovasjon handler ikke om penger. Det handler om menneskene du har, hvordan du leder dem og hvor mye du skjønner av markedet.

Det er ikke hva du sier, det er måten du sier det på
Jobs sine foredrag og produktlanseringer har bergtatt publikum. X-faktoren mangler når han ikke er på scenen.

Ikke alle produkter var like nyskapende, men forbrukerne oppfattet dem slik. En grunn til dette var Jobs sin store innsats for å holde nye produkter hemmelig. Hemmeligholdelsen ga næring til nysgjerrigheten blant kunder for å ta på, føle og teste produktet når det først ble lansert.

Og dette er det geniale - kundenes oppfatning er det som blir virkeligheten. En annen grunn til Jobs sin suksess var utsagnet "kundene drømmer om et lykkeligere og bedre liv. Ikke selg produkter. Gjør kundenes liv rikere."

Se gode ideer
Jobs og Apple utviklet ikke PC-musen, podcasting eller touch-skjermen, men de forsto verdien av innovasjonene og integrerte alle i egne produkter.

Sky flertallet
Jobs sine handlinger gjenspeiler hans mantra "hvis majoriteten alltid har rett, da ville vi alle vært rike." Som Henry Ford sa før ham: "Hvis jeg hadde spurt folk hva de ønsket, hadde de bedt om en raskere hest." Jobs unngikk fokusgrupper og ga folk flest det de trodde de trengte. Dette fungerte fint i de fleste tilfeller. Når det ikke fungerte, ga det ham mulighet til å ta med seg læringen inn i neste prosjekt.

"Denne er til de gale, de mistilpassede, opprørerne, bråkmakerne, de som tør å utfordre det bestående - fordi de som er gale nok til å tro at de kan forandre verden, er de som gjør nettopp det."

Spis din egen lunsj
Det er et ordtak i Silicon Valley som sier at du må spise lunsjen din før noen andre gjør det. Jobs viste dette i praksis da han lanserte iPhone. Han visste at dette ville føre til sterk kannibalisering av Apples eget flaggskipprodukt iPod. Det å gi slipp på det kjente og satse på det ukjente er en virkelig test på ledelse.

Søk det perfekte
Kvelden før den første Apple-butikken skulle åpne, fant Jobs ut at han ikke likte utformingen av flisene. Resultatet ble at flisene ble revet ut og erstattet av nye. Like før lanseringen av iPod, ble alle hodetelefonpluggene byttet ut slik at de ble mer "clicky".

Små team
Jobs ønsket ikke at iPhone teamet skulle rote seg inn i forutinntatte holdninger om mobiltelefonmarkedet og flyttet teamet inn i en egen bygning. Selv om noen medarbeidere ble skuffet over å ikke få være med, taler resultatet for seg.

Det opprinnelige Macintoshteamet hadde 100 medlemmer. Hver gang teamet ble 101 personer, ble det gjort endringer i sammensetningen slik at man kom tilbake til 100. Jobs overbevisning var at han kun ville huske 100 navn. (Kilde: Leander Kahney - the 10 commandments of Steve)

Følg hjertet
Som Jobs har sagt: "Hvis dagen i dag var den siste i livet, ville jeg gjøre det jeg har planlagt for dagen? Når svaret har vært "Nei" mange dager etter hverandre vet jeg at jeg må endre noe".


Teksten er oversatt fra en artikkel skrevet av Eric Qualman.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: