Klikk-maraton for å nå fram til NAVs rapporteringsskjema

NAV er misfornøyd med oppslutningen rundt den elektroniske løsningen for rapportering av oppfølgingsplaner for sykmeldte. Noe av årsaken kan være 10-trinns veien veien fram til riktig skjema.

     

tirsdag 8. november 2011

I september sendte NAV ut 800 forhåndsvarsler om sanksjon hver eneste uke fordi arbeidsgivere ikke rakk eller unnlot av andre årsaker å sende inn rapporteringsskjema om oppfølging av sykmeldte. Av de som sendte inn rapport innen fristen, var det bare én av tre som gjorde det elektronisk.

Krever forenkling
Arbeidsgiverne har gjennom sin organisasjon NHO for lengst gjort NAV oppmerksomme på problemene med å benytte det elektroniske rapporteringsskjemaet, og NAV har sagt de skal se på saken. Når det kommer forenklinger og forbedringer av løsningen er fortsatt ikke avklart. - NAV bør se på dette snarest. Skal man få arbeidsgiverne til å rapportere i tide må man tilby en løsning som er enklere enn dette. Noe av årsaken til manglende rapportering kan ligge her, sier rådgiver Atle Torp hos Infotjenester.

Kan bruke papir
I utgangspunktet er det to måter å rapportere på; den gode gamle postmetoden, med papirskjema og frankert konvolutt, eller den mer moderne elektroniske måten, som NAV oppfordrer alle til å benytte. Velger du den sistnevnte må du belage deg på å orientere deg gjennom følgende punkter:

1. Gå til www.nav.no
2. Klikk på "oppfølging av sykmeldte - rapportering"
3. Velg rapporteringsskjema
4. Velg "rapport om oppfølging av sykmeldt arbeidstaker"
5. Velg innloggingsform til Altinn, f.eks «ID-porten»
6. Velg f. eks "MinID"
7. Logg inn med brukernavn og passord
8. Skriv inn tilsendt kode
9. Velg virksomhet du rapporterer for
10. Du er inne og kan starte rapporteringen.

På tide å digitalisere sykefraværshåndteringen?

Manuelle rutiner og spørsmål om sykefravær tar mye tid både for ansatte, ledere og administrasjon. Med Simployer Sykefravær går det raskt å registrere sykefravær og få en korrekt oversikt over fraværet. Les mer her.