Kan ansatte nektes å røyke på jobb?

Kan ansatte nektes å røyke på jobb?

Stadig flere arbeidsgivere nekter ansatte å røyke i arbeidstiden. Har de loven på sin side?

     

tirsdag 29. mai 2012 Anne Sandtorp

Tobakksrøyk er i Norge regulert gjennom en egen lov som heter røykeloven. Den påbyr røykfritt miljø i alle møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Det samme gjelder også for kantiner, inngangspartier, heiser, trapper, korridorer, toaletter, vestibyler og andre rom hvor ansatte oppholder seg i lengre tid.
I disse arealene har altså ikke bare arbeidsgiver rett til å nekte røyking, loven er klar på at det uansett arbeidsgivers eller arbeidstakernes ønske er et totalforbud mot røyk.

Årsaken til at det er slik er blant annet at arbeidstakere med astma, allergi eller lignende ikke skal bli forhindret fra å kunne arbeide på en arbeidsplass på grunn av tobakksrøyk.

Men på de enkeltes kontorer er det i utgangspunktet ingenting i veien for at arbeidsgiver tillater at det røykes. En forutsetning for det er at kontoret er personlig og ikke brukes som møterom eller fellesrom.

Tillatt å røyke på kontoret

Stortinget uttalte i 1993-1994 at et kontor vil bli vurdert som et arbeidslokale der det er røykeforbud dersom det i løpet av en arbeidsdag er:

«mer enn 3-4 besøk som samlet strekker seg over 2-3 timer».

Verken røykeloven eller arbeidsmiljøloven har regler som gir arbeidstakerne rett til å røyke på arbeidsplassen eller rett til røykepauser. Det er fullt og helt opp til arbeidsgiver hvorvidt arbeidstakere skal få lov til å røyke på arbeidsplassen. Det betyr at en bedrift kan forby all røyking både innenfor eget bygg og på bedriftens eiendom.

Arbeidsgiver må ikke legge til rette for røykepauser

Men arbeidsgiver har ingen styringsrett over arbeidstakeres røyking som skjer utenfor arbeidsplassen. En arbeidsgiver kan altså ikke legge ned totalforbud mot røyking i arbeidstiden, så lenge det skjer utenfor arbeidsplassen. Dette forutsetter selvfølgelig at arbeidsgiver tillater pauser i arbeidstiden. Det at en arbeidstaker i løpet av arbeidsdagen skal ha tid og anledning til å forlate arbeidsplassen, er noe som arbeidsgiver ikke har noen plikt til å ta hensyn til.

Lurer du på hvilke regler som gjelder for HMS på din arbeidsplass? Her kan du gratis prøve oppslagsverket Praktisk HMS. Produktet og også den gratis prøvetiden inkluderer ubegrenset tilgang til fagsupport med våre eksperter på telefon eller epost.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.