Slik håndterer du konflikter på jobben

Slik håndterer du konflikter på jobben

I arbeidslivet må man jobbe sammen med alle typer mennesker, også folk man kommer dårlig overens med. Her er 5 tips til hvordan du håndterer konflikter på jobben.

     

tirsdag 22. april 2014 Knut Arild Vold

På arbeidsplassen møter du folk som er veldig forskjellig fra deg selv. Dagsformen varierer, og vi er uenige om hvordan arbeidsoppgaver skal løses. Det er umulig å unngå at det oppstår konflikter på arbeidsplassen, og derfor er det viktig å ha noen gode virkemidler for å håndtere konfliktene når de oppstår.

Kjell Ribert er utdannet konfliktmegler, og holder blant annet kurs i konflikthåndtering. Han mener første bud er at du må kjenne deg selv.

- Du må finne ut hvem du selv er, og innse at alle er en del av problemet – inkludert deg selv. Vi vil alle i større eller mindre grad være vanskelige å ha med å gjøre i ulike situasjoner. Ved å lære å kjenne deg selv og ditt reaksjonsmønster, blir du bedre i stand til å håndtere konflikter, sier Ribert.

Sak og prosess

Videre er det viktig å kunne skille mellom hva som er sak og hva som er prosess.

Saken er ofte enkel og grei. Du mener for eksempel at noen har gjort en for dårlig jobb med en rapport, og gir noen synspunkter på hva som vil gjøre den bedre. Men så blir mottakeren kanskje fornærmet over tilbakemeldingene, og tar dem personlig. Det er prosessen, som ofte kan bli så komplisert at partene til slutt glemmer saken som var utgangspunktet for konflikten. Hvordan du sier fra om rapporten, under hvilke omstendigheter, hva slags forhold du har til den du sier fra til, og hva slags relasjon hun har til deg - alt sammen er en del av prosessen. Det er også hva slags kroppsspråk dere begge har.

Her er Kjell Ribert sine 5 tips til hvordan du blir bedre til å håndtere konflikter

1. Slutt å skrive

Skriftlig kommunikasjon er ikke bra når det oppstår en konflikt. Ikke send SMS eller epost. Når folk er i konflikt tar de ofte ting i verste mening, og i skriftlig form får ikke avsenderen mulighet til å korrigere og nyansere hvis noe blir oppfattet feil. Du mister også den ikke-verbale delen av kommunikasjonen, som tonefallet. Hvis man føler seg nedverdiget i en epost, får man ofte behov for å svare ved å nedverdige motparten. Ikke fall for fristelsen å trykke «svar alle», og kom med svertende karakteristikker i masseutsendt epost! Konflikten blir da verre

2. Slutt å snakke om de vanskelige menneskene

Sladder og korridorsnakk skaper dårlig arbeidsmiljø. Har noen gjort noe kritikkverdig som er så viktig at du må snakke om det på arbeidsplassen, så snakk med den det gjelder

3. Finn roen i deg selv

Lær dine egne følelser å kjenne, lær deg f eks å kontrollere ditt eget sinne, slik at du kan vurdere hva du skal gjøre også når du blir rasende på noe eller noen. Spør deg selv om dette er riktig tid og sted for å ta det opp. Ta stilling til hvem som bør være til stede, og i hvilket format det bør håndteres. Forsøk å legge inn en forsinkelse i reaksjonen din, så det ikke bare smeller når du blir sint.

4. Kjenn dine egne svakheter

Hva er det som får deg til å føle deg liten, dum og usikker? Kjenn etter hva som tidligere har satt deg ut av spill, og lær deg å kjenne dine svakheter. Hvis du for eksempel er sårbar overfor at folk blir sinte eller gråter, kan kolleger lære seg dette og bruke det som en hersketeknikk mot deg. Når du kjenner deg selv, kan du lære deg å kompensere for det.

5. Snakk med den det gjelder

Hvis du har problemer med noen på arbeidsplassen, enten du mener de ikke leverer godt nok eller de lukter svette – så må du snakke med dem direkte. Slutt å føle at ting er feil, at du har feil arbeidsoppgaver eller at det er dårlig arbeidsmiljø på jobben. Gå i stedet til vedkommende som kan gjøre noe med det og ta det opp. Naturligvis skal vi ikke ta opp alle forhold mellom kolleger. Dersom noe er så plagsomt for deg at du snakker om det, ta da ansvar også for å få sagt det til den det gjelder, og kanskje bare til ham.

Det er viktig å bringe folk som er i konflikt sammen, så kan man se hvem som har ansvaret for hva. Hvis konflikten har eskalert, bør det være med en person som kan megle, slik at partene ikke bare står og roper til hverandre.