Her er det lov å sove på jobben

Her er det lov å sove på jobben

Tar du deg selv i å gjespe i arbeidstiden? En liten hvilepause eller power nap kan være løsningen.

     

mandag 23. april 2012

Arbeidstakere som tilbringer store deler av arbeidsdagen foran pc-skjermer hvor e-post kontinuerlig drypper inn eller Facebook og andre nettsteder bare er et klikk unna, utsettes kontinuerlig for avbrytelser i arbeidet.

De siste årene er det derfor stadig flere arbeidstakere og arbeidsgivere som har søkt hjelp for å bli mer skjerpet og fokusert på arbeidsoppgavene man står overfor.

Aftenposten skrev forrige uke om bedriften Grid Design som gjennomfører en 10 minutters lang hvilepause, såkalt mindfulness, ved starten av hver arbeidsdag.

- I begynnelsen satt vi i tre minutter. Det virket som en evighet. Nå sitter vi sånn hver dag i ti minutter, sier daglig leder Henning Gustavsen i Grid Design. De har søkt hjelp hos en tidligere buddhistisk munk og gjennomfører meditasjonsøktene akkompagnert av en lyd-CD.

En lignende praksis gjennomføres også på IT-avdelingen i Kirkens bymisjon i Oslo. Der samles de som ønsker det til en seanse etter lunsj hvor de gjør avspenning/ «power-nap» til en lyd-CD.

- Det er rett og slett for å få litt veiledning i forhold til det å gjøre en mental avspenning og finne avbrytere. Vi slår på sansene istedenfor å la alle tankene og de indre stemmene lage støy, slik de ofte gjør i en travel hverdag. Slår vi på sanseapparatet, stopper tankeprosessene litt opp og gir oss større en indre ro, forteller sjef Bjørn Stokkeland på IT-avdelingen til infotjenester.no.

Han forteller om gode tilbakemeldinger fra de ansatte.

- De forteller at de får mer overskudd. Både på jobben etterpå og senere på dagen når de kommer hjem til unger og familie, sier Stokkeland.

Han var selv initiativtaker til avspenningsøvelsene etter å ha benyttet seg av teknikker for mindfulness i flere år privat.

- Etter et par ukers systematisk bruk så blir man mer våken, klartenkt og tilstede i nuet og dermed får man mer energi. Mange opplever et merkbart løft de siste timene av arbeidsdagen, sier Stokkeland.

Mens IT-avdelingen gjennomfører avspenningsøvelsen, er det også noen som finner roen så til de grader at de glir over i en lett søvn. (NB Avspenningsøvelser = power nap).

- Poenget er at man skal være våken og ha fokus på det som blir sagt på CD-en. Man skal nærme seg søvngrensen uten å vippe over, men noen sovner underveis og våkner på avslutningen av sekvensen, men det viktig at det er ikke noe som riktig eller galt. Er det noen som føler for en liten dupp – så er det helt fint også, sier IT-sjefen.

HMS-rådgiver Anne Sandtorp i Infotjenester gir råd og følger opp HMS-arbeidet i en rekke virksomheter over hele landet i løpet av et år. Hun tror disse to initiativene hører til sjeldenhetene i næringslivet, men påpeker at mange arbeidsgivere har mye å hente på å få de ansatte til å klare å koble av i løpet av arbeidsdagen for å få mer fokus på og overskudd til arbeidsoppgavene sine samtidig som det vil forebygge helseplager.

- Mange sliter med å skape rom for å få medarbeiderne sine til å ta små pauser i løpet av arbeidsdagen slik at de kan unngå muskel- og skjelettplager, hodepine o.s.v. Terskelen for å organisere meditasjon eller soving i arbeidstiden, er nok relativt høy, konstaterer Sandtorp.

Stokkeland i Kirkens bymisjon vil anbefale flere norske arbeidsgivere til å få øynene opp for avspenning i arbeidstiden.

- Jeg er overbevist om at dette kan være med på å redusere mange av småplagene norske arbeidstakere sliter med. Slik som hodepine, nakkesmerter og ryggsmerter. Da kan det være med på å redusere sykefraværet, sier Stokkeland.

Og han får støtte av daglig leder Erik Møller i Zen Leadership.

- Det er vitenskapelig bevist at hjernen vår har en biologisk dupp mellom klokken 13.00 og 15.00. Derfor bør vi ta en sovepause på denne tiden – selv om det er midt i den hektiske arbeidsdagen, sier Møller, som har vært coach for blant annet statsråd Liv Signe Navarsete.

Det Møller beskriver kalles for en power nap i USA, og er en periode med lett søvn i mellom 10 og 20 minutter.

- Både arbeidstakere og arbeidsgivere vil være tjent med dette, hevder Møller.

Simployer gjør det enkelt å være god på HMS! 

Usikker på hvordan dere gjennomfører HMS-arbeidet i praksis? Vår erfaring er at det ikke er så mye som skal til, hvis man bare bruker tid på de riktige tingene.

LES MER HER