Har du kontroll på HMS-regelverket?
TEST DEG SELV: Nederst i artikkelen kan du teste om du kan HMS-regelverket bedre enn en gjennomsnittlig norsk toppleder.

Har du kontroll på HMS-regelverket?

Vi har testet norske topplederes kunnskap om HMS. Her kan du se hvordan det gikk og teste om du klarer deg bedre i vår lille quiz!

     

mandag 3. april 2017 Knut Arild Vold

Regelverket knyttet til HMS er omfattende. Men hvordan er kunnskapsnivået ute i norske virksomheter?

Infotjenester har fått Norstat til å teste HMS-kunnskapene til 600 norske toppledere fordelt over hele landet. Lederne ble spurt om å vurdere hvorvidt 15 påstander er riktig eller gale.

Nederst i artikkelen kan du teste hvordan du kommer ut i de samme 15 påstandene.

Infotjenesters HMS-rådgiver Anne Sandtorp sier det er spesielt viktig at øverste leder har gode kunnskaper om HMS.

- Øverste leder i virksomheten har ansvar for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Det innebærer ikke bare at alle tiltakene skal være gjennomført, men også at systematikken fungerer etter hensikten, sier Sandtorp.

For å ha god kontroll og systematikk i HMS-arbeidet er det nyttig å ha gode verktøy, som en HMS-håndbok, å støtte seg på.

Dekker et bredt område

Av de 600 lederne som har svart, var den gjennomsnittlige feilprosenten 31. Det innebærer at du må svare riktig på minst 10 av de 15 påstanden nedenfor for å være bedre enn en gjennomsnittlig toppleder.

- Noen synes kanskje denne quizen er litt enkel, men vi har forsøkt å gjenspeile noe av bredden i HMS-faget, og ikke gått så dypt inn i hvert område. Innenfor hvert av områdene er det mye å holde styr på både for øverste ledelse, verneombud, HR og andre som jobber med HMS, sier Sandtorp.

Dermed er det bare å sette deg til rette og se hvor mange av de 15 påstandene du klarer å avgjøre om er riktig eller feil:

 

Få oversikt i HMS-arbeidet

Med en HMS-håndbok får ansatte, ledere og vernetjeneste en samlet oversikt over lovverk, målsettinger, roller og rutiner for virksomhetens HMS. Les mer om HMS-håndbok fra Infotjenester.