Gir du kollegene dine «likes»?
GI FLERE "LIKES": Banksjef Siw Bergsås oppfordrer til å gi flere likes til kolleger på jobben.

Gir du kollegene dine «likes»?

Mange er flinke til å gi «likes» og oppmuntringer i sosiale medier, men kanskje ikke like flinke til å skryte av kollegene i virkeligheten. Det sier banksjef Siw Bergsås, som oppfordrer til å gi flere likes på jobben!

     

mandag 5. november 2018 Knut Arild Vold

En arbeidsplass preget av begeistring er en god arbeidsplass, ikke bare for dem som jobber der, men også for kundene. 

Det er budskapet fra Siw Bergsås, som er banksjef i Sparebank1 Nordvest, og en av foredragsholderne under konferansen 100 % arbeidsglede 6. desember.

- Å gi «likes» i sosiale medier er veldig i tiden. Det betyr mye både for unge og gamle å gi anerkjennelse ved å trykke tommel opp når vi sitter bak en skjerm hjemme på kvelden. Men er vi like flinke til å trykke på den tommelen når vi møter folk på jobben, gjennom å fortelle dem at vi liker det de gjør og kommer med?, spør Bergsås.

Begeistrede organisasjoner tjener penger

Hun tror det kan være vanskeligere for mange å komme med de positive tilbakemeldingene ansikt til ansikt når vi sitter i et rom med mennesker: - Det du sa nå var innmari godt sagt. - Jeg liker å jobbe sammen med deg fordi du er så dyktig, samtidig som du er en fantastisk person.

Vi er rett og slett ikke vant til å gi hverandre positiv feedback. Gevinsten av å gjøre dette mener hun kan være stor.

- Effekten er ikke bare at det blir hyggeligere å være på jobb; det kan også smitte over på kunder. “If you take care of the inside, the inside will take care of the outside” er et kjent sitat av PR-mannen Harold Burton. Et godt arbeidsmiljø smitter over på kundene, og folk ønsker å kjøpe varer og tjenester av personer som er positive og engasjerte. Derfor vil de som har et godt arbeidsmiljø også i større grad oppleve å være lønnsomme virksomheter, sier Siw Bergsås.

SE OGSÅ: Her kan du lese mer og melde deg på konferansen 100 % arbeidsglede, hvor du blant annet får høre Siw Bergsås.

Tar tak i holdninger ved ansettelse

Banksjefen mener holdninger og positivitet er så viktig at det må brukes som et kriterium ved ansettelser.

- Jeg skal være så ærlig å si at jeg legger vel så stor vekt på personlighet som på CV og utmerkelser når jeg rekrutterer. Gjennom mine mange år i bank har jeg satt sammen en del team i arbeidet mitt. Da er riktig personlighet og holdninger helt avgjørende, og jeg forhører meg alltid fra referanser om vedkommende er positiv og vil drive teamet fremover. En person med slike egenskaper vil bli foretrukket. Det handler om en helhetsvurdering av kompetanse, erfaring, innstilling og positivitet.

Sørg for at de positive er i overtall

Den engasjerte banksjefen innrømmer at det kan være krevende å endre en sytekultur som har satt seg, men mener det er en viktig lederjobb og må gripes tak i.

-  Vi er forskjellige som mennesker; noen er mer positive enn andre. For min del handler det om å få de positive folkene i overtall, og hjelpe de med en mer negativ innstilling til å blomstre. Hvis du har mye vissent ugress kan det være krevende å få til en begeistringskultur. Det skumle med å ha en sytekultur, er at nye som kommer inn, som i utgangspunktet er positive, kan adoptere denne måten å være på.

Trenger ikke akseptere syting

Siw Bergsås innrømmer at alt ikke har vært såre vel og perfekt på egne arbeidsplasser, men sier de har et sterkt fokus på positivitet og felles spilleregler på hvordan vi har det sammen.

- Det er få ting som er vondere enn å jobbe på en arbeidsplass man ikke trives på, og gå med tunge skritt til jobben hver dag. Det kan trykke veldig mange ned. Men man trenger ikke akseptere en negativ kultur. Det er mulig å ha mot til å være den første som rekker opp hånda og sier: - Vet du hva, jeg synes vi skal være flinkere til å være mer positive og bygge hverandre opp.

Hvilke tiltak anbefaler du for å bygge opp en begeistringskultur på arbeidsplassen?

- Jeg har noen tiltak, men de kan jeg ikke røpe nå – de skal jeg ha med meg og dele i foredraget på 100 % arbeidsglede. Der skal jeg også dele noen av tiltakene som ikke fungerer, for jeg har gått på noen smeller. Jeg kommer også til å demonstrere noen helt konkrete fysiske tiltak under konferansen.

Handler det om mer kake på arbeidsplassen?

- Vet du hva; jeg er litt lei av den kakegreia. Vi kan finne på andre og mer spennende ting for å spre arbeidsglede. Bare det å komme sammen i prosessen for å bygge en begeistringskultur er positivt, og et av flere tiltak kan være å bestemme seg for å gi hverandre mer «likes», avslutter Siw Bergsås.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.