Norske bedrifter forbyr Facebook

En av tre norske arbeidstakere blir nektet å anvende sosiale medier på jobben.

     

mandag 6. februar 2012

IT-selskapet Projectplace har gjennomført en europeisk kartlegging av arbeidsgiveres retningslinjer rundt sosiale medier. Den avdekker at Norge er blant landene i Europa der flest arbeidstakere nektes å bruke sosiale medier på arbeidsplassen, skriver Aftenposten.

100 prosent flere dansker og 50 prosent flere svensker, bruker Facebook og andre sosiale medier på jobben, sammenlignet med Norge. I Danmark forbyr 18 prosent av virksomhetene ansatte å bruke sosiale medier på jobben. I Norge er andelen dobbelt så høy.

Restriksjoner gir mindre bruk

Projectplace, som selv leverer løsninger til bruk av sosiale medier i jobbsammenheng, uttrykker bekymring for at Norge er i ferd med å bli en sinke i bruken av sosiale medier.

- Vi ser en direkte kobling mellom bruk og restriksjoner. Landene med færrest begrensninger; Danmark, Nederland og Sverige, ligger på topp i bruk. I motsatt ende finner du Storbritannia, Tyskland og Norge, med flest restriksjoner og lavest bruk, sier leder Arild Falck i Projectplace Norge.

Falck innrømmer at sosiale medier slik vi kjenner dem fra privatsfæren ikke er riktige å ta direkte inn i en virksomhet, men mener det er vågalt og litt sjokkerende at den økende bruken av sosiale plattformer som arbeidsverktøy akkompagneres av økende skepsis og motstand mot de samme verktøyene i mange virksomheter.

Innfør retningslinjer nå

Infotjenester gir daglig støtte til våre tusenvis av kunder. I den forbindelse møter bedriften ofte problemstillinger knyttet til ansattes bruk av sosiale medier, og spesielt Facebook.

Juridisk rådgiver Therese Gram sitter med inntrykket av at de fleste virksomheter ser positivt på at ansatte er aktive på sosiale medier og på den måten markedsfører arbeidsgiveren sin, men at det også er utfordringer knyttet til dette.

- Når en ansatt har profil på sosiale medier, viskes ofte grensene mellom jobb og fritid ut. Profiler og status sjekkes, det legges ut oppdateringer og det chattes med kollegaer og venner. Alt i løpet av arbeidsdagen, og det fortsetter etter arbeidsdagens slutt, slår Gram fast.

Hun råder norske arbeidsgivere og ansatte om å bli enige om konkrete retningslinjer for hvordan sosiale medier skal brukes i arbeidstiden.

- Mitt råd er klart: Få det på plass så fort som mulig. Alle er tjent med at det finnes felles retningslinjer slik at både ansatte og ledere vet hva de skal forholde seg til, sier Gram.

Ulike regler for ulike roller

Hvilke retningslinjer som bør innføres i den enkelte bedrift, er veldig avhengig av hvilken type virksomhet man driver og hvilket marked man henvender seg til. I en avdeling med telefonselgere vil det ifølge Gram i noen tilfeller være fornuftig å begrense bruken av sosiale medier for å øke salgseffektiviteten, mens i en markedsføringsavdeling vil det sannsynligvis være smart å oppfordre ansatte til å bruke sosiale medier for alt det er verdt som markedsføringskanal.

- Det er bare å erkjenne at sosiale medier er kommet for å bli, og det er bra. Generasjon Y er på vei inn arbeidslivet med en annen sosial kompetanse enn det virksomheten din antagelig er rustet for, sier Gram.

Mangler din bedrift en elektronisk personalhåndbok for å kommunisere ut retningslinjer for sosiale medier og andre viktige forhold rundt arbeidsplassen? Se Infotjenesters løsning her.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.