Fjerner retten til ubegrenset egenmeldingsbruk
Simployers juridiske HR- og ledelsesrådgiver Jørgen Brostrøm sier arbeidsgiver fra 1. juni igjen har mulighet til å begrense ansattes bruk av egenmelding.

Fjerner retten til ubegrenset egenmeldingsbruk

Fra neste uke kan ikke ansatte lenger rett til å bruke egenmelding ubegrenset i arbeidsgiverperioden.

     

I forbindelse med koronakrisen innførte regjeringen en ubegrenset rett for arbeidstakere til å bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, altså den delen av sykefraværet arbeidsgiver betaler for.

I utgangspunktet gjelder forskriften frem til nyttår, men nå har regjeringen varslet at de tar bort retten til ubegrenset egenmeldingsbruk fra 1. juni 2020.

– Det betyr at arbeidsgiver fra neste uke igjen har mulighet til å ha strengere regler for bruk av egenmelding, for eksempel 24 dager i løpet av 12 måneder, som er vanlig i bedrifter som følger IA-regelverket om egenmelding, eller minimumskravet som er 4 perioder av 3 dager i løpet av en løpende 12-månedersperiode, sier Simployers juridiske HR- og ledelsesrådgiver Jørgen Brostrøm.

SE DIREKTE 11. JUNI: Sykepenger og foreldrepenger ved permittering

Hvordan telle dager?

Det regjeringen ikke har sagt noe om, er hvordan de egenmeldingsdagene som nå er brukt under koronakrisen skal telles inn i regnskapet over brukte egenmeldingsdager.

– En del arbeidstakere har brukt opp mye av årskvoten sin med egenmeldt sykefravær gjennom koronaperioden. Om disse kan fratas retten til å bruke egenmelding ut 12-månedersperioden er ikke avklart gjennom pressemeldingen regjeringen har sendt ut. Vi har sendt en forespørsel til direktoratet om dette, og håper å få svar med det første.

Inntil videre mener Brostrøm det kan være en god ide å holde egenmeldinger levert gjennom unntaksperioden vi nå har vært gjennom utenfor egenmeldingsregnskapet.

Tillatt med bedre ordninger

Brostrøm understreker at arbeidsgivere står fritt til å ha bedre ordninger enn minimumskravet, og derfor fortsatt kan akseptere bruk av egenmelding i hele arbeidsgiverperioden.

– Dersom arbeidsgiver har tillit til at ansatte ikke misbruker egenmeldingsordningen, er det ingenting i veien for å godta egenmelding for alt fravær de selv betaler for. Husk imidlertid på at NAV aldri godtar egenmelding, og at ansatte derfor alltid må ha sykmelding utenfor arbeidsgiverperioden. Siden mange har problemer med å beregne arbeidsgiverperioden kan det være en risiko i seg selv, advarer Brostrøm.

Her kan du lese mer om beregning av arbeidsgiverperioden, og få tilgang til en kalkulator som hjelper deg med beregningen.

 

Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev minst hver 14. dag, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår