Dobler skatten på elbil som firmabil

Dobler skatten på elbil som firmabil

Til nå har det vært svært gunstig å ha elbil som firmabil. I statsbudsjettet foreslår regjeringen å doble skatten. Det vil gi en skatteøkning på rundt 40.000 kroner i året for dem som har en Tesla S som firmabil.

     

12. oktober 2017 Knut Arild Vold

Firmabil er et gode som benyttes på mange arbeidsplasser. Arbeidstakeren har fri bil, men betaler skatt av fordelen. Hvor stor skattebelastningen blir, avhenger av listeprisen på bilen og marginalskatten til arbeidstakeren.

Tesla med samme skatt som Golf

Infotjenesters lønnsrådgiver Øivind Elvestad har regnet på skattebelastningen ved ulike modeller, og sier det med dagens regelverk er mulig å velge en Tesla med flere hundre hestekrefter til samme skattebelastning som en Golf med bensin- eller dieselmotor.

- Når firmabilskatten for en elbil beregnes, tas det utgangspunkt i halvparten av bilens listepris som ny. Det gjør det svært lønnsomt å velge elbil for dem som selv har mulighet til å påvirke hva slags firmabil de skal ha, sier Elvestad.

Fjerner hele fradraget

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018 foreslår regjeringen å fjerne hele denne skattefordelen. Det innebærer at skattereglene blir like for elbil som for bensin- og dieselbiler.  

Bakgrunnen er at en rekke elbiler nå vurderes som reelle alternativ til mange bensin- og dieselbiler, skriver regjeringen i sine budsjettdokumenter:

«De særskilte reglene om beregning av fordelen for elbiler i firmabilbeskatningen ble innført i 2000. Elbilene var da mindreverdige sammenlignet med ordinære biler og med dagens elbiler, både når det gjelder rekkevidde og komfort. Fordelen ved å disponere en elbil på den tiden var derfor mye mindre enn i dag. Særreglene innebar følgelig at den beregnede, skattepliktige fordelen den gang samsvarte bedre med den faktiske oppnådde fordelen enn den gjør i dag. Særreglene for elbiler ble sist endret i 2009, da rabatten ble økt fra 25 til 50 pst. Heller ikke i 2009 fantes det elbiler som fremsto som reelle, likeverdige alternativ til ordinære biler.», heter det i budsjettdokumentene fra regjeringen.

Mer enn 3000 kroner i måneden

I følge regjeringens egne beregninger innebærer endringen en skatteøkning på rundt 20.000 kroner i året på en gjennomsnittlig el-bil, som en e-Golf. 

For dem som har en Tesla S som firmabil vil skatteøkningen bli på rundt 40.000 kroner årlig, eller 3333 kroner i måneden, i følge de samme beregningene. 

I 2016 hadde skattytere med elfirmabil en gjennomsnittlig bruttoinntekt på om lag 950 000 kroner, skriver regjeringen i det samme dokumentet. 

Kommer på toppen av vektavgift

I tillegg innføres vektavgift på tyngre elbiler. Dette medfører at listeprisen øker og skatten på tyngre elbiler øker ytterligere.

- Dette er en stor ulempe for norske arbeidstakere som har elbil som firmabil. Når hele fradraget for elbiler blir fjernet, så betyr det dobbelt så mye skatt for de som har elbil som firmabil, sa Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren da Infotjenester oppsummerte Statsbudsjettet i en direktesending på Facebook.

Her kan du se sendingen: