Dette arbeidet redder liv

Dette arbeidet redder liv

Bare i fjor mistet 46 mennesker i Norge livet i brann. Er din bedrift forberedt på en akutt situasjon?

     

torsdag 6. september 2012 Anne Sandtorp

I slutten av september markeres den årlige brannvernuka og bedrifter over hele landet oppfordres til å gjennomføre brannøvelser.

I tillegg til de 46 menneskene som mistet livet i branner i Norge i fjor, gikk også verdier for over fire milliarder kroner tapt.
Går konkurs
Jeg jobber som HMS-rådgiver i Infotjenester og er ofte i kontakt med virksomheter som ikke har så gode beredskapsplaner for en akuttsituasjon, enten det er en brann eller en ulykke. Og noen av dem som har planer, har sjelden øvd på situasjonen. Enda færre har tenkt ut hvordan de skal klare å opprettholde driften etter en brann.

Hvert eneste år går flere bedrifter konkurs fordi de ikke er forberedt på en akutt situasjon og mister kundene sine i perioden som går frem til de kommer i gang med normal drift igjen.

Mange virksomheter «setter bort» det brannforebyggende arbeidet til profesjonelle aktører. Det kan for noen være en meget bra løsning. Men det fjerner overhodet ikke behovet for ansatte og ledere som er bevisste på brannfaren i sin daglige jobb. Enten det dreier seg om en gjenglemt kaffetrakter uten tidsur, en litt brunsvidd lampeskjerm, en rømningsvei blokkert av kopimaskinen, en branndør hvor dørlukkeren er fjernet eller et hyggelig stearinlys i resepsjonen.

Jeg ser av og til flotte instrukser om rømningsansvarlige og evakuerings- og varslingsrutiner når jeg besøker bedrifter. Det er supert! Men jeg håper at disse bedriftene også prøver ut rutinene sine i jevnlige øvelser.

Det ser enkelt ut på papiret å sjekke at alle er ute når brannalarmen går, men hvordan gjør du det i praksis? Springer du rundt i korridoren og leter? Hva med det åpne landskapet, kopirommet, arkivet, kantina, toalettene og røykehjørnet? Hvem vet egentlig hvor folk er? Det er nok ikke alltid like enkelt å kunne svare et klart og tydelig «Ja, alle mine folk er ute», når opptellingen skjer.

Et sted å samle all viktig HMS-informasjon

Benytt brannvernuka som et påskudd til å gå gjennom rutinene på deres arbeidsplass og arranger aller helst en brannøvelse hvor alle ledere og ansatte blir bevisste på hva de skal gjøre dersom det verste skulle inntreffe.

Mangler du en oversikt over bedriftens retningslinjer og rutiner på HMS-området? Med en nettbasert HMS-håndbok kan du samle all denne informasjonen på ett sted. Du vil neppe rekke å bruke den i en akuttsituasjon. Men det viktigste er å være i forkant. Da kan du enklere gjennomføre kartlegging, opplæring og øvelser.

Med et nettbasert avvikssystem kan du sørge for at avvik enkelt blir registrert, for eksempel om kopipapiret gjentatte ganger plasseres i rømningsveien. Systemet sikrer også at saker følges opp, og lar virksomheten ta ut viktige og nyttige rapporter.

Våre løsninger frigjør tid til selve HMS-aktivitetene. Som for eksempel å gjennomføre brannøvelser. De praktiske tiltakene må dere nemlig gjennomføre selv!

Få oversikt i HMS-arbeidet

Med en HMS-håndbok får ansatte, ledere og vernetjeneste en samlet oversikt over lovverk, målsettinger, roller og rutiner for virksomhetens HMS. Les mer om HMS-håndbok fra Infotjenester.