Samtykke ved bruk av ansattbilder
MÅ HA SAMTYKKE: Ved bruk av bilder av de ansatte kreves det samtykke som skal kunne trekkes tilbake, sier Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Hans Gjermund Gauslaa.

Samtykke ved bruk av ansattbilder

Skal du som arbeidsgiver publisere bilder av ansatte offentlig, kreves det at de ansatte samtykker.

     

tirsdag 4. desember 2018 Knut Arild Vold

Infotjenesters jurister fraråder som hovedregel arbeidsgivere å bruke samtykke som behandlingsgrunnlag for personopplysninger om egne ansatte.

Det er flere grunner til dette; blant annet at den ansatte ved bruk av samtykke må ha en reell mulighet til å nekte; og at samtykket må kunne trekkes tilbake – noe som ikke er forenlig med de fleste av personopplysningene arbeidsgivere behandler om sine ansatte.

Når det gjelder bruk av bilder er det imidlertid et praktisk unntak, sier Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Hans Gjermund Gauslaa.  

- Bruk av bilder er regulert gjennom en egen bestemmelse i åndsverkslovens paragraf 104. Hvis dere for eksempel ønsker å publisere bilder av de ansatte på bedriftens nettsider, og dermed profilere dem utad, så må dere hente inn samtykke fra den som er avbildet. Det er ikke anledning til å bruke andre behandlingsgrunnlag enn samtykke for å publisere bilder på denne måten, sier Gauslaa.

Bør være skriftlig

Når virksomheten velger å hente inn samtykke til bruk av bilder, så er vilkårene regulert gjennom artikkel 7 i personvernforordningen.

- Der står det at samtykket skal være dokumenterbart. Selv om det ikke er et uttrykkelig krav til at samtykket skal være skriftlig, så bør det være det. Det skal videre være forståelig, noe som betyr at det skal være lett tilgjengelig og ha et klart og enkelt språk. På den måten skal det være helt klart for den ansatte hva han eller hun samtykker til.

Ta med all bruk av bilder

Når et samtykke skal brukes til å publisere et bilde, så er det viktig at en samtykkeerklæring får frem all bruk virksomheten ser for seg av bildet.

- En måte å bruke det på kan være å legge det på bedriftens nettsider, men det kan jo også være at dere ønsker å trykke opp brosjyrer eller annet trykt materiale som skal distribueres utad, for eksempel av selgere. Da må dere i samtykket både få frem at det skal brukes til profilering på nettsidene, og at det skal brukes på materiale som trykkes opp, sier Gauslaa.

Kan trekkes tilbake

Et siste viktig poeng er at den ansatte skal ha anledning til å trekke et samtykke tilbake.

- Samtidig som den ansatte skriver under på samtykke til bruk av bilder av dem selv; må arbeidsgiver informere arbeidstakeren om at dette kan trekkes tilbake. Det skal være like enkelt for den ansatte å trekke samtykke tilbake som det er å gi det i utgangspunktet, avslutter Gauslaa.

Faghjelp - Personvern i arbeidsforhold

Visste du at Infotjenester tilbyr et digitalt oppslagsverk om personvern i arbeidsforhold, hvor du også kan få faglig support fra våre jurister? Les mer