Bare prat fra lederen?

Skal medarbeidersamtalen ha noen betydning for både lederen og den ansatte, må begge ha forberedt seg til samtalen.

     

mandag 7. februar 2011

Medarbeidersamtalen kan brukes på flere måter. Det kan være en samtale mellom leder og ansatt som begge gruer seg til og som man velger ikke å gjøre noe med før neste samtale neste år.
- Eller det kan være en samtale som skal fungere som en viktig avsjekk i løpet av et år, slik at man har mulighet til å justere arbeidssituasjonen, sier personalansvarlig ved Infotjenester AS, Annika D'Alicandro.
Hun sier at medarbeidersamtalen skal være en rettesnor for både leder og medarbeider.
- Gjennomføres samtalen tidlig på året, er medarbeidersamtalen viktig for å presentere bedriftens og lederens mål og planer for vedkommende. Samtidig kan jo medarbeideren gi sine innspill til hva vedkommende trenger for å nå sine mål, sier D'Alicandro.

Avklare forventninger
Men det som er viktig er at medarbeidersamtalen er med på å avklare hva som forventes av medarbeideren og lederen.
I følge både HR Norge, Boston Consulting Group og det danske rådgivings- og analyseselskapet Ennova, kan medarbeidersamtalen virke mot sin hensikt. Løsningen er imidlertid ikke å droppe samtalen, men å spisse og forbedre den mener de.
- Det er viktig at ting blir satt i system. Dessuten lurer jo også den ansatte på hvor vedkommende ligger an i forhold til sin leder og bedriftens målsetting. Spørsmål som: Er min leder fornøyd med meg? Løser jeg oppgavene tilfredsstillende? Leverer jeg det som forventes av meg? Slike spørsmål er det også viktig at den ansatte får en saklig og ærlig tilbakemelding på, mener D'Alicandro.

Faste punkter
Skal man gjennomføre en medarbeidersamtale er det derfor av avgjørende betydning for kvaliteten på samtalen at begge deltagerne forbereder seg på de emner som skal tas opp.
Det lønner seg å ha en fast mal, samtidig som man fra begge side har avklart hvilke forventninger som ligger i samtalen.

Avslørende for leder?
D'Alicandro legger ikke skjul på at en medarbeidersamtale også kan avdekke misnøye med leder.
- Da er vi inne på noe av det vanskeligste for alle, nemlig mellommenneskelige forhold. Ikke alle er skolert eller trent i det å gjennomføre en medarbeidersamtale og skulle en leder få kun negative tilbakemeldinger fra medarbeiderne sine, er jo det et sterkt signal om at noe må gjøres med situasjonen, sier D'Alicandro.
Igjen går det nettopp på det å avklare gjensidige mål, krav og forventninger.

- Uansett er det en fordel å ta tak i signaler på et tidlig tidspunkt. Derfor er det være også nyttig og nødvendig for alle parter å ha flere oppfølgingssamtaler gjennom året, i tillegg til den ene medarbeidersamtalen, sier personalansvarlig Annika D'Alicandro hos Infotjenester AS.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.