Ansatte avsløres på Facebook

Stadig flere arbeidsgivere reagerer på ansatte som oppdaterer Facebook med at de er i full aktivitet samtidig som de er sykmeldte.
onsdag 21. mars 2012
Lesetid: 4 Minutter

En ansatt ber om fri en fredag for å dra på konsert, men får avslag på grunn av arbeidssituasjonen. Fredag morgen ringer han sin arbeidsgiver og melder fra om at han må bli hjemme med sykt barn. Senere på dagen leser arbeidsgiver på Facebook at han hadde dratt på konsert som planlagt og deltakelsen dokumenteres med bilder.

Eksempelet er hentet fra en av supporthenvendelsene vi i Infotjenester har fått fra våre kunder.

Etter å ha fått råd fra oss valgte arbeidsgiveren i dette tilfellet å gi vedkommende avslag på omsorgspenger. I tillegg fikk han en skriftlig advarsel og mistet retten til å benytte egenmelding for barns sykdom i seks måneder.

Men dette er bare ett av mange eksempler på historier vi hører om sykemeldte som forteller om et svært aktivt privatliv på Facebook eller andre sosiale medier.

Dro på spinning med ryggproblemer

En arbeidsgiver kontaktet oss og fortalte om en kontoransatt som var hundre prosent sykmeldt på grunn av ryggproblemer. Arbeidsgiveren hadde forsøkt tilrettelegging og kun gradert arbeid. Via Facebook ble arbeidsgiver kjent med at arbeidstakeren har vært på 90 minutters spinning, og mener at hun da også bør kunne utføre noe arbeid. Arbeidsgiver ringer og uttrykker glede over at helsesituasjonen var blitt bedre. Det endte med at kvinnen kom tilbake i full jobb dagen etter.

Hvis en sykmeldt skriver på Facebook at han har fått gjort mye i løpet av dagen, virker det jo ganske merkelig. Folk kan for eksempel ha vært og trent, shoppet eller gjort rent i huset og informert sine venner om det på Facebook. Slike aktiviteter vil ofte så tvil om hvor syk vedkommende egentlig er, men her er det viktig at arbeidsgiver vurderer hver sak for seg.

Det kan jo være at sykmeldingen er begrunnet i forhold som bedres ved å gjennomføre sosial eller fysisk aktivitet.

Vi hører også historier om arbeidstakere som bryter sin taushetsplikt eller som har omtalt kolleger, kunder eller sjefen sin på en negativ måte. Noen håner og gjør narr av sjefen sin, for eksempel. Dette bryter med lojalitetsplikten som arbeidstaker har i et arbeidsforhold og vil kunne få konsekvenser for den ansatte.

Hva skal arbeidsgiver gjøre?

Men hva skal arbeidsgivere som støter på slike problemer gjøre?

Vi anbefaler å ta et møte med arbeidstakeren og få til en dialog med vedkommende om den informasjonen man har fått. På grunnlag av denne dialogen må arbeidsgiver vurdere hvilke reaksjoner som skal gis. I mange tilfeller vil det være nok at dette er snakket om i et slik møte, men ved mer alvorlige forhold kan det være riktig å la vedkommende få en skriftlig advarsel.

Dersom arbeidsgiver ønsker å avslutte arbeidsforholdet, vil vi ofte råde arbeidsgivere til å få grunnlaget for oppsigelse vurdert av en advokat.

Hvordan unngår du at slike problemer oppstår i utgangspunktet?

Lag interne retningslinjer for bruk av Facebook.

I slike retningslinjer bør det klart fremgå om det er lov å bruke Facebook og andre sosiale medier i arbeidstiden. Dersom det åpnes for dette, bør det også fremgå hva som er akseptabel bruk i arbeidstiden og de kan gjerne minne arbeidstakerne om at de må være varsomme med hvilke opplysninger de legger ut om bedriften, kollegaer og kunder.

Ved å etablere slike kjøreregler, blir det også lettere å ta tak i eventuelle tiltak. Dersom du har eller går til anskaffelse av en elektronisk personalhåndbok, vil det være et godt egnet sted til å kommunisere ut slike retningslinjer.

Sparket etter Facebook-meldinger

Både i Norge og i utlandet er det de siste årene kommet frem flere saker der ansatte har fått sparken etter uheldige ytringer på Facebook:

  • I Lenvik kommune i Troms mistet en kvinne jobben som vikar i kommunen etter at hun på Facebook hadde skrevet at hun var på jobb hos sin gamle arbeidsgiver samtidig som hun var sykmeldt.
  • I Charlotte på østkysten av USA jobbet Ashley Johnson som servitør på Brixx Pizza inntil hun på sin Facebook-profil skjelte ut noen kunder som ble igjen utover stengetid og knapt ga noe tips. To dager senere fikk hun sparken.
  • I Skövde i Sverige jobbet en 28 år gammel mann på Volvo-fabrikken, utleid fra et vikarbyrå. 28-åringen trivdes tydeligvis ikke spesielt godt. Etter å ha oppdatert Facebook-statusen sin med «En dag igjen av arbeidsuken på dette galehuset», så fikk både han og to kollegaer som støttet ytringen i kommentarfeltet, sparken.
  • Også i England har Facebook-meldinger kostet folk jobben. Stephanie Bon fra Colchester i Essex var bankansatt i Lloyd Banking Group. Da hun fikk høre om den nye sjefens høye lønn, la hun ut følgende melding på sin egen Facebook-side: «LBGs nye sjef tjener 4.000 pund i timen. Jeg får 7 pund.» Etter at den lokale mellomlederen fikk høre om meldingen, fikk Bonn sparken.

Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: