Riktig beregning av arbeidsgiverperioden

Riktig beregning av arbeidsgiverperioden

Med Infotjenesters arbeidsgiverperiode-kalkulator får du hjelp til å beregne når arbeidsgiver skal betale sykepenger og når NAV tar over. Prøv selv her.

     

mandag 5. januar 2015 Knut Arild Vold

Hver dag svarer Infotjenesters trygderettsrådgivere på spørsmål om beregning av arbeidsgiverperioden. Arbeidsgiverperioden er de første 16 dagene av sykefraværet, som arbeidsgiver betaler.

- Telling av dagene i arbeidsgiverperioden er ikke så enkelt som det kanskje høres ut som. Det er mange spesielle situasjoner og unntak som gjør tellingen komplisert, sier Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Jørgen Brostrøm. Han er ansvarlig for Infotjenester oppslagsverk Sykepengeordningen.

- Hvis man jobber enkelte dager, har ferie eller permisjon, eller blir syk på nytt er det mange som blir i tvil om hvordan arbeidsgiverperioden skal beregnes, sier Brostrøm. 

Har utviklet kalkulator

For å hjelpe kunder som er i tvil om hvordan dagene skal telles, har Infotjenester nå utviklet en beregningskalkulator. Kalkulatoren vil være en del av oppslagsverket Sykepengeordningen, men kan i en periode testes fritt av alle som ønsker det. 

Kalkulatoren består av en kalendervisning, hvor du drar elementer som egenmelding, sykmelding og første fraværsdag inn på riktige dager.

Vær nøye med plasseringen

- For å få et riktig resultat er det særlig to ting som er viktig å plassere riktig, og det er første fraværsdag og når arbeidstaker har vært i full jobb igjen etter sykefraværet. Første fraværsdag plasseres på den første hele dagen arbeidstaker skulle vært på jobb, men ikke var til stede på grunn av sykdom. Denne trenger ikke falle sammen med første dag på en eventuell sykmelding. Det er også viktig å plassere inn «Vært i arbeid» på dager etter at sykefraværet har startet, hvor vedkommende har vært på jobb 100 prosent etter arbeidsavtalen, sier Brostrøm. 

Ved å holde muspekeren over de enkelte elementene, får du opp forklaringer til hvordan de brukes. Første gang du starter kalkulatoren er det lurt å gå gjennom oppstartsveilederen, som starter automatisk første gang du bruker kalkulatoren, og som alltid er tilgjengelig via blå knapp "Hjelp" under kalenderen.

Klikk her for å teste arbeidsgiverperiodekalkulatoren gratis

 

På tide å digitalisere sykefraværshåndteringen?

Manuelle rutiner og spørsmål om sykefravær tar mye tid både for ansatte, ledere og administrasjon. Med Simployer Sykefravær går det raskt å registrere sykefravær og få en korrekt oversikt over fraværet. Les mer her.