Ansattes ansvar å komme på jobb i tide
INGEN TOG: Arbeidstakere har selv ansvar for å komme på jobb i tide, selv om togstreik, snøfall og forsinkelser kan gjøre det vanskelig.

Ansattes ansvar å komme på jobb i tide

Togstreik, bussforsinkelser og plutselige snøfall. Grunnene kan være mange til at ansatte kommer for sent på jobben, men det er arbeidstakerens eget ansvar å være på plass i tide.

     

mandag 10. oktober 2016 Knut Arild Vold

Med togstreik, ekstra kø på veiene og årets første snøfall, er det mange arbeidstakere som får problemer med å komme på jobben til avtalt tid.

Dermed er det mange arbeidsgivere som får problemer, enten det handler om ansatte som ikke får åpnet butikken i tide, bilmekanikere som ikke er tilstede når bilene kommer inn på verkstedet eller skiftarbeideren som ikke er på plass når kollegaen skal gå hjem.

Arbeidstakerens eget ansvar

Infotjenesters juridiske HR- og ledelsesrådgiver Torgeir A. Bjørnland sier utgangspunktet er at arbeidstakeren selv må sørge for å være på jobb til riktig tid.

- Arbeidsgiver må kunne forvente at arbeidstakerne følger med og planlegger for varslede problemer som kan gjøre det vanskelig å komme til jobb i tide. Det kan være gjennom å sitte på med en kollega, ta bussen og beregne ekstra god tid. Når det kommer ekstraordinære situasjoner, som en togstreik eller et plutselig snøfall, så må arbeidsgiver likevel akseptere at en del arbeidstakere ikke klarer å komme på jobb til tiden, sier Bjørnland.

Må ikke betale lønn

Det er imidlertid arbeidstaker som bærer den økonomiske risikoen for å komme på jobb i tide.

- Når arbeidstakeren kommer for sent på jobb, er ikke arbeidsgiver rettslig forpliktet til å betale lønn for tiden vedkommende ikke er til stede. Det gjelder også selv om det legges til grunn at arbeidstakeren uforskyldt kommer for sent, sier Bjørnland.

Han understreker at det er mulig å avtale at arbeidstakeren kompenserer for fraværet ved å jobbe inn fraværet på et annet tidspunkt.

Ikke naturlig å bruke advarsel

Infotjenesters erfarne arbeidsrettsjurist sier det ikke vil være å se på som et brudd på arbeidsavtalen å komme for sent på grunn av forhold utenfor arbeidstakerens kontroll.

- Det vil være ytterst sjelden at arbeidsgiver kan gi en advarsel til arbeidstakere som kommer for sent på jobb av slike grunner. Det måtte være i svært sjeldne tilfeller hvor man for eksempel mistenker at arbeidstakeren misbruker situasjonen for bevisst å komme for sent på jobb, eller hvor arbeidstakeren gjentatte ganger kommer for sent på grunn av dårlig planlegging, sier Bjørnland.

Last ned gratis e-bok:
Slik velger du riktig personalhåndbok

En personalhåndbok er en effektiv måte for arbeidsgiver å kommunisere med sine ansatte. Medarbeiderne får for eksempel enkel tilgang til å selv kunne finne ut av hva som forventes av dem på arbeidsplassen, hvilke goder som er tilgjengelige og hva de har krav på fra arbeidsgiver. 

Last ned gratis her.



Gratis e-bok: Slik velger du riktig personalhåndbok